El plurigrado: una práctica pedagógica singular. Argentina

  • Gabriela A Fairstein Profesional Independiente
  • Adriana Pedernera Profesional Independiente
Keywords: rural school, teaching, learning, multi-grade classroom

Abstract

This articles is inserted in the framework of a research project referred to the conceptions of the teaching and learning process of teachers of rural schools and it comprises three sections which intend to show its most relevant aspects. The first section, some notes related to the design of the project are presented, and also, the relevance that rural education adopts as the subject matter which constitutes our object of research. In the following lines, some characteristics adopted by such design in relation to the methodological approach developed and implemented in two rural schools of the province of La Rioja are described. Finally, this article attempts to characterize the multi-grade classroom as a pedagogical practice different from the context of the urban school.

Author Biographies

Gabriela A Fairstein, Profesional Independiente
Adriana Pedernera, Profesional Independiente

References

Carretero, M. y otros. ( 1998). Procesos de enseñanza y aprendizaje. Buenos Aires:

Aique.

Ezpeleta, J. (1997). "Algunos desafios para la gestión de las escuelas multigrado". En

Revista Iberoamericana de Educación, N

º 15 (septiembre-diciembre), p. 3.

Fainholc, B. (1992). Educación rural: temas claves. Buenos Aires: Aique.

Marchesi, A. y Martín, E. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio.

Madrid: Editorial Alianza.

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación ( 1999). "El sujeto del

aprendizaje escolar como sujeto colectivo". En Proyecto Tercer Ciclo de la.

EGB en Escuelas Rurales. Plan Social Educativo. Buenos Aires: MECyT.

Ministerio de Educación, C{encia y Tecnología de Ía Nación. (2004). "Ejemplos de

situaciones de enseñanza en plurigrado". Informe de la Dirección Nacional

de Gestión Curricular y Formación Docente, Área de Educación Rural. Buenos

Aires: MECyT.

Ministerio de Educación. de la Provincia de La Rioja. (2002). Relevamiento Anual.

Unidad de Estadí_stica Educativa, Dirección General de Planeamiento. La

Rioja: ME.

Sabino, C. (1996). El proceso de investigación. Buenos Aires: Lumen-Humanitas.

UNESCO. (2004). "Escuelas multigrado: una solución rural". Educación Hoy (9),

Boletín del sector educación de la UNESCO.

Published
2007-12-15
How to Cite
Fairstein, G., & Pedernera, A. (2007). El plurigrado: una práctica pedagógica singular. Argentina. Revista Electrónica Educare, 2, 33-42. https://doi.org/10.15359/ree.2-Ext.2
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)