Migración, diversidad y el aula escolar

  • Érika Vásquez Salazar Universidad Nacional
Keywords: migrations, diversity, classroom, curriculum, elementary school, teacher

Abstract

Migrations seems to be an historical constant that have influenced what we are today. Costa Rica receives thousands of inmigrants every year, especially from the neighboring country, Nicaragua. Their presence has transformed our economic and social reality, but mainly it has had a great influence in the dynamic of educational institutions. Therefore, school teachers must be prepared to attend a diverse population, making an effort to offer an education of quality that takes into consideration characteristics of all the actors involved in the process. In order to achieve this, it will be necessary to consider social, economic and emotional aspects, as well as to work for the addition of different elements in the curriculum that allow migrant students to be inserted by providing them a meaningful learning process. Respect for diversity must be achieved by means of an effort to supply a deeper view of the other and its differences, transforming the classroom in an inclusive space for all students.

Author Biography

Érika Vásquez Salazar, Universidad Nacional

Académica de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica, donde actualmente se desempeña como Directora. Máster en pedagogía con énfasis en diversidad en los procesos educativos.

References

Acuña, G. y Olivares, E. (1999). "La población migrante nicaragüense en Costa

Rica: realidad y respuestas". Fu,ndación Arias para la Paz y el Progreso Humano.

Recuperado en: http: www.nacion.co.cr/ln _ ee/ESPECIALES/nicaragua/paz.html

Alvarenga, P. (1997). "Conflictiva convivencia de los nicaragüenses en Costa Rica".

Cuaderno de Ciencias Sociales 101. San José, Costa Rica: FLACSO.

Azofeifa, F., Monge, M., Vidal, M. y Céspedes, E. (2001). Diversidad e integración

cultural. Heredia, Costa Rica: CIDE, OIM, MEP, UNA, USAID.

Barth, L. y Díaz, S. (2000). Diversidad e integración cultural. Módulo l. San José,

Costa Rica: Arte e Imagen.

Contreras, V. y Robert, A. (2000). Ampliación de la capacidad del sistema educativo

costarricense en comunidades afectadas por la migración nicaragüense_

relacionada con el huracán Mitch. Costa Rica: Servicios Litográficos Barsant

S.A.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (1991). La mediación pedagógica. San José, Costa Rica:

RNTC.

James, D. (1997a). "Coping with a new society: the unique psychosocial problems

of inmigrant youth". The Journál ofSchool Health, 67, 98-102.

James, D. ( 1997b). "Psychosocial risks of inmigrant students". The Education Digest,

, 51-53. ·

López, M. (s.f.). "La educación intercultural: la diferencia como valor". Recuperado

en: http: www.sauce.cnice.mecd.es/smarti4/lopezm.htm

Mata, A., Monge, M., Pereira, T., Alvarado, R., Gómez, K., Cubero, F. y Frías, C.

(2000a). Módulo 2.1: Educación de Calidad. Costa Rica.

Mata, A., Monge, M., Pereira, T., Alvarado, R., Gómez, K., Cubero, F. y Frías, C.

(2000b). Módulo 2.2: Educar para la diversidad. Costa Rica.

Mata, A., Monge, M., Pereira, T., Alvarado, R., Gómez, K., Cubero, F. y Frías, C.

(2000c). Módulo 2.3: Éxito escolar. Costa Rica.

Perkins, L. (2000). "The new inmigrants and education: challenges and issues".

Educational florizons, 78, 67-71.

Porter, E. y Romo, C. (1999). "¡Abran las puertas!" América Economía, 8 de abril:

-38.

Savater, F. (2001 ). Ética para Amador. Madrid: Ariel.

Vásquez, E. (2004). Propuesta didáctica para la capacitación de docentes en la

atención a los y las niñas(os) migrantes nicaragüenses de la Escuela Nuevo

Horizonte, La Milpa, Heredia. Trabajo final de graduación no publicado, para

optar por el título de Maestría en pedagogía con énfasis en la diversidad en los

aprendizajes. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Published
2007-12-15
How to Cite
Vásquez Salazar, Érika. (2007). Migración, diversidad y el aula escolar. Revista Electrónica Educare, 2, 103-116. https://doi.org/10.15359/ree.2-Ext.7
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)