La educación rural y sus desafíos en el siglo XXI
Abstract
This article is about the challenges of rural education in the XXI century. It describes the process experienced by rural populations in Costa Rica and the exclusion suffered by indigenous and inmigrants. At the end, the author offers different proposals that could be incorporated not only in educational curricula but also as a guide for professionals who work in these regions.
References
Aguilar, M. y Monge, M. (2000). Hacia una pedagogía rural. FUNA.
Aguilar, María Esther et al. (2000). Educación rural: un acercamiento. FUNA.
Cerdas Rivera, Y. (2006). Educación y Desarrollo: Un homenaje al doctor Jan Ooijens.
Versión en CD. CIDE. DER. UNA.
Céspedes Ruiz, E. y Torres, V. N. (2005). "Acerca de la educación rural en Costa
Rica". Artículo publicado en la revista Aportes N
º 1 de marzo que publica
regularmente IDESPO. UNA. Costa Rica.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Río de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2002). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI.
Pomareda, C. (1993). La agricultura en el desarrollo económico de Centroamérica
en los 90. Editorial IICA.
Proyecto Estado de la Nación. (2002). IX Informe Estado de la Nación en Desarrollo
Humano Sostenible. Costa Rica: Proyecto Estado de la Nación.
Proyecto Estado de la Nación (2005). I Informe del Estado de la Educación. San
José.
Ramírez Rivera, M. ( 1996). Educación en las áreas rurales de Costa Rica. Proyecto
UNESCO Fortalecimiento de la Educación en las Áreas Rurales del Istmo
Centroamericano. Heredia, Costa Rica. UNESCO.
Revista Educare. Monotemático: educación y ruralidad. N
º 3-2002. EUNA.
Solano, J. et al. (2003). El docente rural en Costa Rica: radiografta de una profesión.
EUNA.
Torres, J. (I 997). "Política educativa, multiculturalismo y prácticas culturales democráticas
en las salas de aula". Revista Brasileira de Educa9ao. (Sao Paulo
- Brasil), n
º 4 (Janeiro-Abril).
Torres, Jurjo. (1998). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado.
Madrid: Ediciones Morata.
Van der Bijl, B. (2000). La escuela y la comunidad rural. FUNA.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- José Solano Alpízar, Sandra Ovares Barquero, Yadira Cerdas Rivera, Pobreza y educación , Revista Electrónica Educare: No 3 (2002): Revista Electrónica Educare
- Nuria Méndez Garita, Daniel Gallegos y el círculo de la violencia: propuesta para el abordaje del género dramático en el aula , Revista Electrónica Educare: No 5 (2004): Revista Electrónica Educare
- Nuria Méndez Garita, Un acercamiento al cuento infantil desde la perspectiva de género. Estereotipos en el cuento infantil , Revista Electrónica Educare: No 7 (2004): Revista Electrónica Educare
- Ligia Angulo Hernández, Yadira Cerdas Rivera, Sandra Ovares Barquero, El aula rural: un espacio para aprender juntos , Revista Electrónica Educare: No 7 (2004): Revista Electrónica Educare
- Nuria I Méndez Garita, Irma Zúñiga León, Yadira Cerdas Rivera, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 2 (2007): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Rodrigo Torres Hernández, Julio Morales Campos, Sandra Ovares Barquero, La pedagogía intercultural en los territorios indígenas de Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 2 (2007): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Sandra Ovares Barquero, Susana Ruiz Guevara, Irma Zúñiga León, Creencias y prácticas de autoevaluación del aprendizaje vigentes en los procesos de formación profesional desarrollados en el CIDE durante el 2007 , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Nancy Torres Victoria, Breve reseña histórica de la evolución y el desarrollo del derecho a la educación , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Nuria I Méndez Garita, Irma Zúñiga León, Isabel Torres Salas, Yadira Cerdas Rivera, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 12 (2008): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Nancy Torres Victoria, La participación en las comunidades rurales: abriendo espacios para la participación desde la escuela , Revista Electrónica Educare: Vol 12 (2008): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)