Analysis of the Evolution of Primary Education Textbooks from a Critical Perspective: Study of the Musical Repertoire From 1994 to 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.5

Keywords:

Critical pedagogy for music education, elementary school, textbook

Abstract

Introduction. Textbooks are one of the main objects of study in the history of education as depositories of the ideology of the group from which they emanate and a reflection of the meanings that make up the school culture. On the other hand, critical musical pedagogy movements are committed to using a repertoire linked to the students’ musical identities and preferences. From this perspective, this paper analyzes the evolution of the musical repertoire of music textbooks in primary education in the province of Valencia from 1994 to 2019. Methodology. 1121 musical pieces belonging to 18 manuals were analyzed through content analysis. Results. The results indicate a trend towards greater musical diversity, although with a predominance of classical-romantic and folk-traditional music and a low representation of popular music. Discussion. The progressive inclusion of popular music in textbooks could be used to recognize and give voice to the students’ musical identities. However, this repertoire is very heterogeneous and does not necessarily have to include their current musical preferences. 

Author Biographies

Pablo Marín-Liébana, Universitat de València

Investigador del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universitat de València. Es Máster en Investigación en Didácticas Específicas y Máster en Memoria y Crítica de La Educación. Su actividad investigadora se centra en el desarrollo de una educación musical crítica.

José Salvador Blasco-Magraner, Universitat de València

Profesor Ayudante Doctor del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universitat de València. Doctor en Ciencias Sociales y Humanas por la Universidad Católica de Valencia. Asimismo, es Editor de CABA y de la editorial Sociedad Latina de Comunicación Social. Es autor de nueve libros y más de cincuenta artículos en revistas nacionales e internacionales.

Ana María Botella-Nicolás, Universitat de València

Profesora Titular del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universitat de València. Doctora en pedagogía por la Universitat de València. Ha sido directora del Máster en Investigación en didácticas específicas. Coordina el doctorado en la especialidad de música de la Facultad de Magisterio y es Vicedecana de la misma.

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Published

2022-08-21

How to Cite

Analysis of the Evolution of Primary Education Textbooks from a Critical Perspective: Study of the Musical Repertoire From 1994 to 2019 (P. Marín-Liébana, J. S. Blasco-Magraner, & A. M. Botella-Nicolás , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.5

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Analysis of the Evolution of Primary Education Textbooks from a Critical Perspective: Study of the Musical Repertoire From 1994 to 2019 (P. Marín-Liébana, J. S. Blasco-Magraner, & A. M. Botella-Nicolás , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.5

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