La concepción de “ser humano” en Pablo Freire

  • Roberto Pineda Ibarra Universidad Nacional
Keywords: human been, existence, participacion with the world, emancipating pedagogy

Abstract

This article analizes how Pablo Freire, one of the main education theoreticians with broad trajectory and world influence and with a big contibution to what it is known as alternative pedagogy, conceives the human been and his participation in and with the world. He has built his conception on this matter through several publications, merged from his teaching practice.

Author Biography

Roberto Pineda Ibarra, Universidad Nacional

Director de la Escuela de Sociología, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Licenciatura en Sociología con Mención en Metodología, 1988, Universidad Nacional. Egresado del Doctorado en Estudios Latinoamericanos con énfasis en Pensamiento Latinoamericano, Universidad Nacional.

References

Farré, L. (1968). Antropología Filosófica. El hombre y sus problemas. Madrid, España: Ediciones

Guadarrama.

Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido ( 14° ed. ). México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1976). La educación como práctica de la libertad (17ª ed.). México: Siglo XXI

Editores.

Freire, P. (1977). Cartas a Guinea Bissau: apuntes de una experiencia pedagógica en proceso.

México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1990). La importancia de leer y el proceso de liberación (7° ed.). México: Siglo XXI

Editores.

Freire, P. (1990). La Naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. España:

Ediciones Paidós.

Freire, P. (1992). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido.

México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1996). Cartas a Cristina. Reflexiones sobre mi vida y mi trabajo. México: Siglo XXI

Editores.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa.

México: Siglo XXI Editores.

Gabriel, M. (1964). El misterio del Ser. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamericana.

Olarte, T. (1974). El ser y el hombre. San José: Editorial Fernández Arce.

Published
2008-04-30
How to Cite
Pineda Ibarra, R. (2008). La concepción de “ser humano” en Pablo Freire. Revista Electrónica Educare, 12(1), 47-55. https://doi.org/10.15359/ree.12-1.3
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)