Monocultural Education in the Teaching of Visual Arts in Contexts of Cultural Diversity in Chile: A Critical Vision from the Araucanía Region

Keywords: Visual arts, interculturality, Mapuche, education, teacher, curriculum

Abstract

Introduction. The central topic of the study is the influence of the application of a monocultural curriculum on the conceptions of the teaching of visual arts and its impact on learning, the construction of cultural identity, and recognition between Mapuche and non-Mapuche students. Objective. To reveal teachers’ conceptions concerning the teaching of visual arts, the curriculum for the subject, and the context of cultural diversity in the Pehuenche area. Methodology. The methodological approach is qualitative and exploratory. The participants are seven secondary school visual arts teachers in an area populated by the Pehuenche ethnic group in the Araucanía Region of Chile. The data were collected by semi-structured interview and analyzed by axial, selective open coding, with triangulation between the investigators and the teachers to support the validity of the findings. Results. The main results show a lack of knowledge among the teachers of the multicultural context, deficiencies in initial teacher training, and the general problem of the relation between a monocultural curriculum and its effect on teachers’ beliefs about teaching visual arts in the context of cultural diversity. Conclusions. Visual arts teachers’ beliefs are affected by a monocultural curriculum, which is related to standardization and the negative values that it imposes. Furthermore, the curriculum conditions initial teacher training, standardizing teaching without consideration for contextual variables.

Author Biographies

Fernando Paz-Mardones, Universidad Católica de Temuco

Candidato a Magíster en Gestión Escolar,  Licenciado en Artes Visuales y Licenciado en Educación en la Universidad Católica de Temuco. Se desempeña como docente de Educación Artística Visual y coordinador pedagógico en Complejo Educacional Pablo Sexto, Pucón.

Francisco Kotthoff-Cristensen, Universidad Católica de Temuco

Licenciado en artes visuales, licenciado en educación y profesor de artes visuales en enseñanza media, de la Universidad Católica de Temuco. Actualmente trabaja como profesor de artes visuales, en el Colegio Altas Cumbres de la comuna de Villarrica.

Freddy Fuentes-Jara, Universidad Católica de Temuco

Licenciado en Artes Visuales, Licenciado en Educación y Profesor de Artes Visuales por la Universidad Católica de Temuco. Magíster en Educación por la Universidad Mayor. Candidato a Magíster en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de La Frontera. Es profesor de Artes Visuales y escritor de narrativa, con dos novelas publicadas.

Christian Collipal-Velásquez, Universidad Católica de Temuco

Licenciado en Artes Visuales, Licenciado en Educación y Profesor de Artes Visuales por la Universidad Católica de Temuco. Artista visual y Cultor tradicional Mapuche. Actualmente se desempeña como docente de educación tradicional bilingüe.

Enrique Riquelme-Mella, Universidad Católica de Temuco

Académico de la Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco. El campo de investigación se focaliza en la regulación de la emoción y creencias sobre la emoción  en contextos de diversidad social y cultural. Investigador Principal del Fondecyt 1191956 "Educación familiar y escolar: socialización emocional en contextos de diversidad social y cultural".

Amy Halberstadt, North Carolina State University

Profesora de Psicología en North Carolina State University. Su investigación se enfoca en la experiencia emocional, expresión y comprensión de la emoción y sus manifestaciones dentro y entre familias, culturas y la opresión sistematizada.

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Published
2022-08-21
How to Cite
Paz-Mardones, F., Kotthoff-Cristensen, F., Fuentes-Jara, F., Collipal-Velásquez, C., Riquelme-Mella, E., & Halberstadt, A. (2022). Monocultural Education in the Teaching of Visual Arts in Contexts of Cultural Diversity in Chile: A Critical Vision from the Araucanía Region. Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.12

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