Freire: vigente e inspirador en la alfabetización de personas adultas
Abstract
This article presents diverse experiences regarding alphabetization of grown-ups, inspired by Paulo Freire’s ideas. The validity of Freire’s contributions are reconstructed through an integrated academic work, carried out in different contexts, through the coordination between the National University (Universidad Nacional) and the Costa Rica Electricity Board (Instituto Costarricense de Electricidad), with the aid of professionals and students.
References
Freire, P. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Buenos Aires: Ediciones La Aurora.
Freire, P. (1992). Pedagogía del oprimido. Bogotá: Editorial América Latina.
Freire, P. (1998b). Pedagogía de la esperanza. Madrid: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (1998c). Política y educación. México: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2006). Pedagogía de la indignación. Buenos Aires: Ediciones Morata.
Freire, P. (2007). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Ana María Hernández Segura, A New Look at Teaching Education as a Way for Gender Equality , Revista Electrónica Educare: Vol 15 No 1 (2011): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Paulette Barberousse, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Estéban Jiménez Corrales, Irma Zúñiga León, De la conceptualización pedagógica a la construcción de una pedagogía crítica para la atención a la diversidad , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Sandra Bejarano Gutiérrez, María de los Ángeles Castro Villalobos, Ana María Hernández Segura, Ana Herrera Castro, Gabriela Oviedo Madrigal, Susana Ruiz Guevara, Rosario Vargas León, Reflexiones en torno a la didáctica: implicaciones en la formación docente , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, SUPLEMENTO: "Construcción del aprendizaje de la lectura y la escritura" , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Pedagogía, diversidad y lenguaje: develando los colores en miradas aprendientes , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Luz Emilia Flores Davis, The Pleasure of Learning , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, The Experience of Adult Literacy as a Learning Process in the Formation of Future Educators , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Luz Emilia Flores Davis, Learning Process in Teaching and Bio-pedagogical Knowledge Building , Revista Electrónica Educare: Vol 16 No 2 (2012): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)
- Ana María Hernández Segura, Luz Emilia Flores Davis, Pedagogical Mediation for the Autonomy of Future Professionals in Teacher Training , Revista Electrónica Educare: Vol 16 No 3 (2012): Revista Electrónica Educare(setiembre-diciembre)