Conciliación entre el Universo, el ser humano y la educación universitaria
Abstract
This reflection emerges from the experience I have lived as a student and as an academic university professor with the hope that superior education can have the opportunity and potential to renew and vitalize the formal educational processes, from the point of view the paradigm of complexity wich assumes the close relation between the human being and the Universe.
References
Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación. Madrid: Narcea.
Boff, L. (2001). Espiritualidad. Un camino de transformación. Río de Janeiro: Editora Sextante.
Boff, L. y Betto, F. (1996). Mística y espiritualidad. Madrid: Editoral Trotta.
Briggs, J. y Peat, D. (1999). Las siete leyes del caos. Las ventajas de una vida caótica. Barcelona:
Revelaciones.
Capra, F. (1982). El Punto Crucial. Buenos Aires: Troquel.
Cosachov, M. (2000). Entre el cielo y la tierra. Un viaje por el mapa del conocimiento. Buenos
Aires: Biblos.
Delors, J. (Coord.). Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., et al. (1996). La
educación encierra un tesoro. (Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la
educación para el siglo XXI). Madrid: Santillana Ediciones UNESCO.
Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido.
México D. F.: Editorial Siglo XXI.
Freire, P. (1965). La educación como práctica de la libertad. Medellín: Ediciones. PEPE.
Gallegos, R. (1999). Educación holista. Pedagogía del amor universal. México: Pax.
Gelb, M. (1999). Inteligencia genial. 7 principios claves para desarrollar la inteligencia inspirados
en la vida y obra de Leonardo da Vinci. Bogotá: Norma.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.
Kakú, M. (1998). Visiones. Madrid: Editorial Debate.
Morin, E. (2003). Método V. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid:
Editorial Cátedra Teorema.
Rodríguez Rojo, M. (1997). La perspectiva política de Paulo Freire. (Diálogos con Freire).
Valladolid: s. e.
Torres, J. (2000). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. (4ª. ed). Madrid:
Ediciones Morata.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Marco Vargas Montero, Ileana Vargas Jiménez, Ileana Castillo Cedeño, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Claudia Marín Gutiérrez, Hacia una visión holística de la educación universitaria: el amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Pedagogía, diversidad y lenguaje: develando los colores en miradas aprendientes , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Oscar Castro Vargas, Ileana Castillo Cedeño, Raising Awareness on Teacher Training Changes: Perspectives and Challenges , Revista Electrónica Educare: Vol 16 (2012): Num. Especial (2012): Revista Electrónica Educare (noviembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Ethical Perspective of Biopedagogical Mediation , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 2 (2013): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Jorge León Sánchez, An Analysis of Learning Evaluation in the Basic Education Division of the Center for Research and Teaching in Education based on the Pedagogic Model of the Universidad Nacional, Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 3 (2013): Revista Electrónica Educare (setiembre-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Giselle Miranda Cervantes, Healthy Pedagogy: Awakening of a New Node , Revista Electrónica Educare: Vol 18, No 2 (2014): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)