Algunos avances y proyecciones en el campo de la pedagogía rural

  • Alicia Díaz Alvarado Universidad Nacional
Keywords: pedagogy, rural pedagogy, rural education training

Abstract

This article explores how Rural Pedagogy has been developed within the “División de Educación Rural (DER)” of the “Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE)” at the “Universidad Nacional”. In order to emphasize recent advancements, pedagogical activities are organized in two different moments, taking into account its characteristics, strengths and weaknesses. Even though, the way rural pedagogy has been done at Division’s history is described in detail, the main interest is to accentuate how this allows a quantum shift towards new horizons in rural pedagogy inside the DER. The article concludes providing some thoughts concerning the factors that will probably decide the destiny of Rural Pedagogy nationally and in Central America.

Author Biography

Alicia Díaz Alvarado, Universidad Nacional

Dra. Académica de la División de Educación Rural, Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional en Costa Rica. Forma parte del equipo de profesores de la Maestría en Educación Rural Centroamericana de esta Universidad.

References

Aguilar, M. E. y Angulo, L. (2007). Reseña de la División de Educación Rural. Heredia, Costa

Rica: Universidad Nacional (DER-CIDE). Aguilar, M. E. y Monge, M. (1994). Hacia una

Pedagogía Rural. Costa Rica: UNA-ANDE.

Carvajal, V. y Díaz, A. (2007). Informe de autoevaluación de la Maestría en Educación Rural.

Campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica: Sistema de estudios de posgrado. División de

Educación Rural.

Universidad Nacional. (2006). Plan de estudios de la Maestría en Educación Rural. Heredia, Costa

Rica: División de Educación Rural.

Published
2008-12-20
How to Cite
Díaz Alvarado, A. (2008). Algunos avances y proyecciones en el campo de la pedagogía rural. Revista Electrónica Educare, 12, 7-14. https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.1
Section
Articles (Peer Reviewed Section)