Perception of Primary School Students and Teachers about Scientific Skills Associated with Student Cognitive Development

Keywords: Scientific competencies, cognitive development, mental processes, pedagogical strategies

Abstract

Objective. This study mainly aimed to analyze the perception of teaching staff and 5th-grade primary school students about cognitive development and scientific skills. Methodology. A quantitative descriptive approach was used. Surveys were applied to a sample of 101 5th-grade students and 18 primary school teachers from a school in the Colombian Caribbean region. They were processed under the parameters of descriptive statistics and organized according to frequency distributions, percentage analysis, and trend measurements. Results. From the student perspective, it was obtained that low academic performance is associated with little understanding of the topics developed in the classroom as a result of the implemented methodologies. From the teacher’s point of view, academic difficulties are related to the low development of cognitive processes and students’ apathy towards their studies. Conclusions. In terms of scientific skills, the results show that the student body presents a limited performance in processes that demonstrate the understanding, construction, and analysis of scientific knowledge; so, from teaching practice, it is necessary to strengthen knowledge associated with scientific practices in the classroom. It was determined that traditional pedagogical practices are among the factors limiting students’ cognitive development. However, the teaching staff recognizes the importance of scientific skills, accompanied by innovative pedagogical strategies that favor their development.

Author Biographies

Yesica Ochoa-López, Universidad de la Costa

Magister en Educación. Especialista en estudios pedagógicos. Licenciada en Biología y Química. Docente de ciencias de la Institución Educativa Eva Rodríguez Araujo (Malambo-Colombia). Experiencia docente en básica primaria, básica secundaria y media. Docente guía de estudiantes de aceleración.

Liliana Canquíz-Rincón, Universidad de la Costa

Doctorado y postdoctorado en Ciencias Humanas. Magister en Educación. Docente e investigadora titular de la Universidad de la Costa (Barranquilla – Colombia). Experiencia docente en pregrado y postgrado. Especialista en formación docente, diseño, gestión y evaluación curricular. Autora de libros, capítulo de libros y artículos en revistas científicas.

Karin Lubo-De la Rosa, Universidad de la Costa

Magister en Educación. Especialista en estudios pedagógicos. Licenciada en Ciencias de la Educación especialidad Lenguas Modernas Español e Inglés. Docente en propiedad de la Institución Educativa Hilda Muñoz (Barranquilla-Colombia).

References

Casanova Romero, I., Canquiz Rincón, L., Paredes Chacín, Í., e Inciarte González, A. (2018). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 24(4), 114-125. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/24913/25488

Díaz Barriga, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), 7-36. https://www.redalyc.org/pdf/132/13211102.pdf

Díaz-Barriga Arceo, F. y Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista (2.a ed.). MC-Graw Hill. https://buo.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf

Ertmer, P. A. (2003). Transforming teacher education: Visions and strategies. Educational Technology Research and Development, 51(1), 124-128. https://doi.org/10.1007/BF02504522

Haverly, C., Calabrese Barton, A., Schwarz, C. V. y Braaten, M. (2020). “Making space”: How novice teachers create opportunities for equitable sense-making in elementary science. Journal of Teacher Education, 71(1), 63-79. https://doi.org/10.1177/0022487118800706

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2020). Guía de orientación Saber 11.°. 2020-2. https://www.iealejandrovelez.edu.co/wp-content/uploads/2020/11/Guia-de-orientacion-Saber-11-2020-2.pdf

Koerber, S. y Osterhaus, C. (2019). Individual differences in early scientific thinking: Assessment, cognitive influences, and their relevance for science learning. Journal of Cognition and Development, 20(4), 510-533. https://doi.org/10.1080/15248372.2019.1620232

Kumar, C. R. (2008). Research metodology. APH Publishing corporation. https://books.google.com.co/books?id=7btTlFXBRnoC&printsec=frontcover&dq=methodology+in+research&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwiM3t7svr7pAhXNct8KHWnABGgQ6AEIZDAG#v=onepage&q&f=false

Kumar, R. (2014). Research methodology: A step-by-step guide for beginners (4.a ed.). Sage. https://books.google.com.co/books?id=WK05AwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=methodology+in+research&hl=es- 419&sa=X&ved=0ahUKEwi_sojXnL7pAhUHU98KHZE_DkwQ6AEINTAC#v=onepage&q&f=false

León-León, G., y Zuñiga-Meléndez, A. (2019). Mediación pedagógica y conocimientos científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo de competencias científicas. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.5

Ministerio de Educación Nacional. (2018). Reporte de la excelencia 2018. https://diae.mineducacion.gov.co/dia_e/siempre_diae/documentos/2018/273675000847.pdf

Molina Iturrondo, Á. (2001). Niños y niñas que exploran y construyen: Currículo para el desarrollo integral en años preescolares. Editorial de la Universidad de Puerto Rico. https://books.google.com.co/books?id=MicIYDh2_20C&pg=PA5&dq=etapas+del+desarrollo+humano+piaget&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjVt7XEsoTnAhUqqlkKHYZ4CrsQ6AEIKDAA#v=onepage&q&f=false

Observatorio de Educación del Caribe Colombiano. (17 de mayo de 2018). ISCE en la Región Caribe: Barranquilla, Soledad y Malambo las ciudades con mayor progreso [Blogs uninorte]. https://www.uninorte.edu.co/web/blogobservaeduca/blogs/-/blogs/isce-en-la-region-caribe-barranquilla-soledad-y-malambo-las-ciudades-con-mayor-progreso

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2009). PISA 2009. Assessment framework. Key competencies in reading, mathematics and science. https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/44455820.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2012). Equity and quality in education supporting disadvantaged students and schools. https://www.oecd.org/education/school/50293148.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2016a). Education in Colombia. https://www.oecd.org/education/school/Education-in-Colombia-Highlights.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2016b). PISA 2015. Results excellence and equity in education volume 1. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264266490-en.pdf?expires=1589836186&id=id&accname=guest&checksum=E6720A0E726718436F837C3CC16EEE2A

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2018). PISA 2015 Results in focus. https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf

Quintanilla Gatica, M. R., Izquierdo, M. y Adúriz, A. (2014). Directrices epistemológicas para promover competencias de pensamiento científico en las aulas de ciencias. En M. Quintanilla (Comp.), Las competencias de pensamiento científico desde las ‘emociones, sonidos y voces’ del aula (Vol. 8, pp. 15-30). Bellaterra. https://www.researchgate.net/publication/280886520_Las_Competencias_de_pensamiento_cientifico_desde_las_emociones_sonidos_y_voces_del_aula

Quintanilla Gatica, M. R., Orellana, M. L. y Daza Rosales, S. F. (2011). Capítulo 2. La ciencia en las primeras edades como promotora de competencias de pensamiento científico. En S. Daza Rosales y M. Quintanilla Gatica (Eds.), La enseñanza de las ciencias naturales en las primeras edades. Su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico (Vol. 5, pp. 66-93). Barracabermeja. https://www.academia.edu/11592240/La_Ense%C3%B1anza_De_Las_Ciencias_Naturales_En_Las_Primeras_Edades_Su_contribuci%C3%B3n_a_la_promoci%C3%B3n_de_competencias_de_pensamiento_cient%C3%ADfico

Ramírez-Díaz, J. L. (2020). El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: Consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos: Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.23

Saldarriaga-Zambrano, P. J., Bravo-Cedeño, G. del R., Loor-Rivadeneira, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 2(especial), 127-137. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/298/355

Trujillo Florez, L. M. (2017). Teorías pedagógicas contemporáneas. Fundación Universitaria del Área Andina.

Published
2022-08-22
How to Cite
Ochoa-López, Y., Canquíz-Rincón, L., & Lubo-De la Rosa, K. (2022). Perception of Primary School Students and Teachers about Scientific Skills Associated with Student Cognitive Development. Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.22

Comentarios (ver términos de uso)