Hacia una visión holística de la educación universitaria: el amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje
Abstract
In this essay it is stated that for superior education to transcend, it must develop from within the idea that love is the fundamental reference of life, and it must potentiate this essence, beyond what is external and apparent and beyond the isolated subjects of the curricula, which many times are no more than words and proposals on paper, which far from germinating humanity, lead to its extinction. It involves a vision of Universal Love that considers art as a way of expression and encounter.
References
Assman, H. (2002). Placer y ternura en Educación. Hacia una sociedad aprendiente. Madrid,
España: Narcea Ediciones.
Bach, R. (2004). Mensajes para siempre. Buenos Aires, Argentina: Vergara & Riba Editoras.
Boff, L. (1996). Ecología: grito de la tierra, grito de los pobres. Madrid, España: Editorial Trotta.
Boff, L. (2002). Espiritualidad: un camino de transformación. Santander, España: Salterrae.
Bohm, D. (1995). Teoría del orden implicado. Barcelona, España: Editorial Kairós.
Bohm, D. (2001). Sobre el diálogo. Barcelona, España: Editorial Kairós.
Bohm, D. (2002). La totalidad y el orden implicado. Barcelona, España: Editorial Kairós.
Briggs, J. & Peat, D. (1999). Las siete Leyes del Caos. Las ventajas de una vida caótica. Barcelona,
España: Revelaciones.
Capra, F. (1982): El Punto Crucial. Buenos Aires, Argentina: Troquel.
Cosachov, M. (2000). Entre el cielo y la tierra. Un viaje por el mapa del conocimiento. Buenos
Aires, Argentina: Biblos.
Eisler, R. (1998). Placer sagrado: Sexo, Mitos, y Política del cuerpo. Santiago, Chile: Editorial
Cuatro vientos.
Gallegos, R. (1997). Una sola conciencia. Enfoque holístico sobre el futuro de la humanidad.
México: Editorial Pax.
Gallegos, R. (1999). Educación holística. Pedagogía del amor universal. México: Editorial Pax.
Gutiérrez, F. & Prieto, D. (2004). Mediación pedagógica. Guatemala: Universidad San Carlos de
Guatemala.
Leonard, G. (1987). El pulso silencioso. Búsqueda del ritmo perfecto que existe dentro de nosotros.
Madrid, España: Edaf.
Maturana, H. (1989). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago, Chile: Dolmen
Ediciones.
Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Santiago, Chile: Dolmen Ediciones.
Morin, E. (2003). Método V. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid,
España: Cátedra Teorema.
Prado, C. & Gutiérrez, F. (2004). Germinando Humanidad. Pedagogía del aprendizaje. Guatemala:
Save the Children-Noruega.
Rodríguez, R. (1997). Del Universo al Ser Humano: Hacia una concepción planetaria para el siglo
XXI. Madrid, España: McGraw-Hill.
Shree, B. (Osho). (1999). Meditación: una introducción a la comprensión contemporánea de la
meditación. Barcelona, España: Editorial Debate.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Marco Vargas Montero, Ileana Vargas Jiménez, Ileana Castillo Cedeño, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Conciliación entre el Universo, el ser humano y la educación universitaria , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Pedagogía, diversidad y lenguaje: develando los colores en miradas aprendientes , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Oscar Castro Vargas, Ileana Castillo Cedeño, Raising Awareness on Teacher Training Changes: Perspectives and Challenges , Revista Electrónica Educare: Vol 16 (2012): Num. Especial (2012): Revista Electrónica Educare (noviembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Ethical Perspective of Biopedagogical Mediation , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 2 (2013): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Jorge León Sánchez, An Analysis of Learning Evaluation in the Basic Education Division of the Center for Research and Teaching in Education based on the Pedagogic Model of the Universidad Nacional, Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 3 (2013): Revista Electrónica Educare (setiembre-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Giselle Miranda Cervantes, Healthy Pedagogy: Awakening of a New Node , Revista Electrónica Educare: Vol 18, No 2 (2014): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)