La investigación como eje transversal en el desarrollo de los cursos de la carrera en la Enseñanza de la Educación Física
Abstract
The purpose of this article is to provide with brief reflections to faculty in order to give them practical advices using research as a transversal axis in a defined pedagogical strategy applicable to the courses offered by the School of Sport Science (SSS). In other words, we intend to emphasize the role of research by reaching professional profiles and developing the courses offered by the School of Sport Science (SS). Finally, a hypothetic example was used to explain each step in relationship to the research protocol from a positivistic perspective.
References
American Psychological Asosociation. (2005). Publication Manual of the American Psychological
Association (5a
ed.). Washington, DC, EE. UU.: Autor.
Barrantes, R. (1999). Investigación. Un camino al conocimiento. (1ª Reimp.). San José, Costa Rica:
EUNED.
Costa Rica. Universidad Nacional. Estatuto Orgánico. (1993). Heredia, Costa Rica: Autor.
Gallardo, H. (1998). Elementos de investigación académica. (9ª Reimp.). San José, Costa Rica:
EUNED.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. (4ª ed.).
México: McGraw-Hill.
Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw Hill.
Nitsch, J., Heins-Gunter, H., Mickler, W., Moser, T., Seiler, R. & Teipel, D. (2004). Der Rote Faden:
Eine Einfuhrung in die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Koln: bps.
Pacheco, A. T. y Flores, L. E. (2001). La investigación como proceso de construcción del conocimiento.
Heredia, Costa Rica: EUNA.
Ramos, M., Catena, A. & Trujillo, H. (2004). Manual de métodos y técnicas de investigación en
ciencias del comportamiento. Madrid, España: Biblioteca Nueva.
Salinas, A. M., Villarreal, E., Garza, M. E. & Núñez, G. M. (2001). La investigación en Ciencias de
la Salud. México: McGraw Hill Interamericana.
Solomon, P. (1998). Guía para redactar informes de investigación. (3ª Reimp.) México: Trillas.
Tamayo, M. & Tamayo, R. (1998). El proceso de la investigación científica. (10ª Reimp. de la 3ª
ed.). México: Limusa.
Thomas, J., Nelson, J. & Silverman, S. (2006). Research Methods in Physical Activity. (5ª ed.).
Champaign, Ill: Human Kinetics.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Pedro Ureña Bonilla, Quality of life, sense of coherence and levels of sedentarism of faculty and staff from the Presbítero Benjamín Núnez, U.N.A. , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 5 No 2 (2008): Movimiento Humano y Salud
- Pedro Ureña Bonilla, Felipe Araya Ramírez, Braulio Sánchez Ureña, Jorge Salas Cabrera, Luis Alberto Blanco Romero, Quality of Life Profile, Overweight-Obesity and Sedentary Behavior in Elementary and High School Children of Guanacaste , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 2 (2010): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Pedro Ureña Bonilla, Carmen Castro Sancho, Estrés y su afrontamiento en directores y directoras de colegios y escuelas en el circuito 03 de la provincia de Heredia , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Pedro Ureña Bonilla, Carmen Castro Sancho, Calidad de vida, sentido de coherencia y satisfacción laboral en profesores (as) de colegios técnicos en la Dirección Regional de Heredia , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Luis Blanco Romero, Pedro Ureña Bonilla, Jorge Salas Cabrera, Braulio Sánchez Ureña, Technical performance profile of the four-time Costa Rican senior basketball league championship team , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 8 No 2 (2011): Movimiento Humano y Salud
- Pedro Ureña Bonilla, ACTIVIDAD DEPORTIVA Y ADULTO MAYOR , Revista ABRA: Vol 25 No 34 (2005)
- Pedro Ureña Bonilla, EL ENTRENAMIENTO PSICOLÓGICO EN EL DEPORTE DE ALTO RENDIMIENTO , Revista ABRA: Vol 23 No 32 (2003)
- Pedro Ureña Bonilla, Kristy Barrantes Brais, Laura Solís Bastos, Psychological Well-Being, Spirituality at Work, and Self-Reported Health by Faculty and Staff from Universidad Nacional in Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 18 No 1 (2014): Revista Electrónica Educare (enero-abril)
- Juan Carlos Gutiérrez Vargas, Randall Gutiérrez Vargas, Pedro Ureña Bonilla, General self-efficacy, pre-competitive anxiety and flow feeling in handball team players from Costa Rica’s nactional team , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 10 No 2 (2013): Movimiento Humano y Salud (Diciembre-Agosto)
- Pedro Ureña Bonilla, Nota Editorial , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 11 No 1 (2014): Movimiento Humano y Salud (Setiembre-Enero)