Fundamentos teóricos de la Educación Universitaria, sus artífices e incidencias en el currículo promovido

  • Carolina España Chavarría Universidad Nacional
Keywords: curriculum, teachers, teacher’s training, pedagogical training, professional

Abstract

It is possible to think, that as well as the policies enrich the curriculum the pedagogy in its practical art pretends to be the necessary input to foster knowledge in life. This means, that the educator with pedagogical training could be capable of transforming disciplinary knowledge into an understandable, practical, and meaningful one, due to the fact that they turn pedagogy as the instrument that will allow them to put the curricular policy into practice, transforming the educational process into a process of quality.

Moreover, we consider that most part of the professionalization of teaching could depend on a continuous or permanent process of faculty training, resulting in the professional growth of teachers and consequently of students. This process will evoke “knowledge to the service of life and to the improvement of quality of life” (Flores, 1994, p. XXV), which means meaningful learning due to teaching methods in agreement with what the curricular proposal dictates and looks for.

Author Biography

Carolina España Chavarría, Universidad Nacional

Estudiante del Doctorado en Políticas y Prácticas de Innovación Educativa para la Sociedad del Conocimiento por la Universidad de Almería, España. Magíster en Políticas y Prácticas de Innovación Educativa para la Sociedad del Conocimiento por la Universidad de Almería, España. Magíster en Segundas Lenguas y Culturas con Énfasis en Inglés como Lengua extranjera para: Alumnado Adulto, por la Universidad Nacional, Costa Rica. Docente en el área de la educación y enseñanza del inglés. Actualmente, labora en la Escuela de Secretariado Profesional de la Universidad Nacional. Cuenta con ponencias y asesorías internacionales realizadas en la USAC (Universidad de San Carlos, Guatemala): Técnicas para la comunicación oral en inglés orientada a la locución, Estrategias y metodologías de la enseñanza del idioma inglés, Técnicas para la comunicación oral en inglés orientada al periodismo, Profesionalización del colectivo docente de la escuela de lingüística.

References

Blanco, N. (1997). El currículo: La importancia de conocer el origen de un concepto y unas

prácticas. Almería, España: Programa Oficial de postgrado “Políticas educativas” Universidad

de Almería.

Chehaybar, E. (1999). Hacia el futuro de la formación docente en educación superior. México, D.F:

UNAM-CESU.

Díez y Román. (2004). Diseños curriculares de aula. México, D.F: Ediciones Nuevas Educativas

de México.

Flores, R., (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá, Colombia: Editorial McGrawHill.

Lundgren, U. P., (1997). Teoría del currículo y escolarización. Madrid, España: Ediciones Morata.

Menin, O. (2001). Currículo, Didáctica y Evaluación. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Homo

Sapiens.

Stenhouse, L. (2004). La investigación como base de la enseñanza. Madrid, España: Ediciones

Morata.

Torres, J. (2005). El currículum oculto. Madrid, España: Ediciones Morata.

Published
2009-12-15
How to Cite
España Chavarría, C. (2009). Fundamentos teóricos de la Educación Universitaria, sus artífices e incidencias en el currículo promovido. Revista Electrónica Educare, 13(2), 141-146. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.10
Section
Articles (Peer Reviewed Section)