Pedagogía, diversidad y lenguaje: develando los colores en miradas aprendientes
Abstract
In the constant change in which we live in, Pedagogy, as a science of education, science of relationships among human beings, is the product of agreements, of communication processes, socio-cultural processes intertwined in a complex manner. The attention to diversity is a growing concern in plural environments and societies, and language, as a cultural trait, allows both the description of our circumstances and the considerations to understand them, to provide new significance to the present, to value the past and to imagine the future. If we take into account that speech is only one of the manifestations of language, if the diverse ways of the body’s expression constitute types of language, the need to consider how we communicate in education processes is imposed on us.
References
Eisler, R. (1998). Placer sagrado. Nuevos caminos hacia el empoderamiento y el amor. Volumen 2.
Santiago, Chile: Editorial Cuatro Vientos.
Flores, L. E. (2007). Educación y equidad de género. San José, Costa Rica: Universidad de La Salle.
Flórez, R. (2005). Pedagogía del conocimiento. Bogotá, Colombia: McGraw Hill.
Flórez, R. (1999). Evaluación Pedagógica y Cognición. Bogotá, Colombia: McGraw Hill.
Flórez, R. y Tobón, A. (2001). Investigación educativa y pedagógica. Bogotá, Colombia: McGraw
Hill.
Frei Betto. (1998). La obra del artista. Una visión holística del universo. Madrid, España: Ediciones
Barbarroja.
Maturana, H. (1989). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago, Chile: Dolmen
Ediciones.
Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Santiago, Chile: Dolmen Ediciones.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Paulette Barberousse, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Estéban Jiménez Corrales, Irma Zúñiga León, De la conceptualización pedagógica a la construcción de una pedagogía crítica para la atención a la diversidad , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, SUPLEMENTO: "Construcción del aprendizaje de la lectura y la escritura" , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Marco Vargas Montero, Ileana Vargas Jiménez, Ileana Castillo Cedeño, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Roberth Barboza Araya, Samantha Camacho Varela, Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, María Goretti Vargas Alpízar, Jeimmy Venegas Ugalde, Freire: vigente e inspirador en la alfabetización de personas adultas , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Conciliación entre el Universo, el ser humano y la educación universitaria , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Claudia Marín Gutiérrez, Hacia una visión holística de la educación universitaria: el amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Luz Emilia Flores Davis, The Pleasure of Learning , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, The Experience of Adult Literacy as a Learning Process in the Formation of Future Educators , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Luz Emilia Flores Davis, Learning Process in Teaching and Bio-pedagogical Knowledge Building , Revista Electrónica Educare: Vol 16 No 2 (2012): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)