La investigación educativa interdisciplinaria integrada en el Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE): un aporte de las Unidades Académicas y del INEINA
Abstract
The project called Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense (Profiles, Dynamics and Challenges of the Costa Rican Education) in its various working phases it conducts interdisciplinary educational research at an integrated level at the Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) (Research and Teaching Center) from Universidad Nacional in Costa Rica. This article discusses the importance of taking into account outcomes and products of such research work within the various majors that CIDE offers.
References
Alfaro, M., Gamboa, A., Jiménez, S., Martín, J., Ramírez, A. & Vargas, M. (2008a). Construcción
del perfil profesional docente de sétimo año: respuesta a una necesidad actual. Revista
Educare, Vol. XII, Nº 2, 31-45.
Alfaro, M., Jiménez, S., Martín, J., Ramírez, A. & Vargas, M. (2008b). El perfil integrado emergente
de desempeño docente para sétimo año. Heredia, Costa Rica: CIDE, Universidad Nacional.
Alfaro, M., Gamboa, A., Jiménez, S., Martín, J., Ramírez, A. & Vargas, M. (2008c). III Informe
final: Proyecto Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense. Heredia,
Costa Rica: CIDE, Universidad Nacional.
Alfaro, M., Gamboa, A., Jiménez, S., Martín, J., Ramírez, A. & Vargas, M. (2009). Formación
docente, modelos y retos. Manuscrito presentado para su publicación.
Castro, M., Esquivel, L., González, A., Induni, G., Pereira, Z., Solano, J. et al. (2005). I Informe
final de investigación. Perfiles, Dinámicas Y Desafíos del Sistema Educativo Formal
Costarricense. Heredia, Costa Rica: CIDE, Universidad Nacional.
Castro, M., Díaz, M., Fonseca, H., León, A., Moraga, L., Ruiz, S. et al. (2007). II Informe final de
investigación. Perfiles, Dinámicas Y Desafíos del Sistema Educativo Formal Costarricense.
Heredia, Costa Rica: CIDE, Universidad Nacional.
CONARE. (2006). Hacia un modelo educativo para elevar la calidad de la educación costarricense.
San José, Costa Rica: Autor.
CONARE/Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2008). Estado de la
Educación Costarricense. San José, Costa Rica: Autor.
Decanato-CIDE. (2005). Programa Educación y Desarrollo en Costa Rica. Heredia, Costa Rica:
CIDE, Universidad Nacional.
Decanato-CIDE. (2007). Plan Estratégico. Heredia, Costa Rica: CIDE, Universidad Nacional.
Dengo, M. (1997). Universidad y Educación. Foro-Jornadas de Investigación. San José, Costa Rica:
Departamento de Publicaciones de la Universidad de Costa Rica.
Román, I. (2009). Implicaciones del contexto socio-cultural para la formación docente. Conferencia
dictada en el CIDE, Curso Actualización Pedagógica. CONARE.
Shön, D. (1998). El profesional reflexivo. Barcelona, España: Paidós.
Teichler, U. (2003). The future of higher education and the future of higher education research.
Tertiary Education and Management. Vol. 9, 171-185.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Communication in the Seventh Grade Classroom , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 2 (2010): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Construcción del perfil profesional docente de sétimo año: respuesta a una necesidad actual , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Diversidad estudiantil en el 7° año de la educación secundaria pública costarricense , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Marie Claire Vargas Dengo, Semblanza y liderazgo de Omar Dengo: vigencia de su pensamiento , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge R Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie-Claire Vargas Dengo, La población estudiantil en el sétimo año de la educación pública costarricense , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 2 (2009): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge R. Martín Pérez, Andrea Ramírez González, El equipo de investigación: un reto y una realidad , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge R. Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie-Claire Vargas Dengo, Espacios vitales de aprendizaje: su ecología en el sétimo año de la educación pública costarricense , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Marlene Aguirre Chaves, La investigación como una oportunidad para valorar la práctica profesional docente , : Vol 6 No 2 (2011): Julio-diciembre