El equipo de investigación: un reto y una realidad
Abstract
This paper presents the different initial challenges, work processes, team formation and learning content obtained by researchers of the interdisciplinary team of the project called Proyecto Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense (Profiles, Dynamics and Challenges of the Costa Rican Education) of Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) (Research and Teaching Center), from Universidad Nacional, in its third phase. There will be an analysis showing how cooperative work and shared leadership as a team made a successful impact in the research process.
References
Alfaro, M., Gamboa, A., Jiménez, S., Martín, J., Ramírez, A., Quirós, E. et al. (2008). Discusión
grupal sobre las experiencias personales en el Proyecto Perfiles, Dinámicas y Desafíos de
la Educación Costarricense. Heredia, Costa Rica.
Cirigliano, G. & Villaverde, A. (1994). Dinámica de grupos y educación. (20ª ed.) Buenos Aires,
Argentina: Editorial Hvmanitas.
Esquivel, L.; Induni, G.; Madrigal, V.; Pereira, Z.; Solano, J. & Umaña, W. (2004). Conformación
de un equipo de investigadores: una experiencia concreta. Revista Educare, Vol. 6, Nº 1, 193-
Goleman, D., Boyatzis, R. & McKee, A. (2002). El líder resonante crea más. (1ª Reimpres). México,
D. F.: Random House Mondadori.
Hesselbein, F. & Cohen, P. (2002). De líder a líder. Buenos Aires, Argentina: Granica.
Senge, P. M. (2006). La quinta disciplina: el arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje.
Buenos Aires, Argentina: Granica.
Yukl, G. (2006). Leadership in organizations. (6th ed.). Upper Saddle River, N. J. U. S. A.: Prentice
Hall.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Alejandra Gamboa Jiménez, Juan Ortega Rojas, Virginia Cerdas Montano, Manuel Arturo Fallas Vargas, Juan Vargas Fonseca, Skills in the XXI Century Guidance: An Approach to the Costa Rican Reality , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 2 (2010): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Communication in the Seventh Grade Classroom , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 2 (2010): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Construcción del perfil profesional docente de sétimo año: respuesta a una necesidad actual , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie Claire Vargas Dengo, Diversidad estudiantil en el 7° año de la educación secundaria pública costarricense , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Marie Claire Vargas Dengo, Semblanza y liderazgo de Omar Dengo: vigencia de su pensamiento , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge R Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie-Claire Vargas Dengo, La población estudiantil en el sétimo año de la educación pública costarricense , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 2 (2009): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Jorge R Martín Pérez, Marie-Claire Vargas Dengo, La investigación educativa interdisciplinaria integrada en el Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE): un aporte de las Unidades Académicas y del INEINA , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Magdalena Alfaro Rodríguez, Alejandra Gamboa Jiménez, Susana Jiménez Sánchez, Jorge R. Martín Pérez, Andrea Ramírez González, Marie-Claire Vargas Dengo, Espacios vitales de aprendizaje: su ecología en el sétimo año de la educación pública costarricense , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Andrea Ramírez González, Methodological Rigor in the Curricular Evaluation , Revista Electrónica Educare: Vol 15 No 2 (2011): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Alejandra Gamboa Jiménez, Maria Elena Camacho Villalobos, Presentation , Revista Electrónica Educare: Vol 16 (2012): Num. Especial (2012): Revista Electrónica Educare (noviembre)