The Support Educational Commitee Participation in the Pedagogical Approach of an Educational Integration

  • Angélica Fontana Hernández Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional, Heredia
  • Karla Durán Chacón Profesional Independiente
  • Viviana Martínez Ramírez Profesional Independiente
  • Viviana Rojas Molina Profesional Independiente
  • Adriana Vargas Navarro Profesional Independiente
Keywords: committee of educational support, inclusive education and educational needs

Abstract

Educational services are essential to social and economical development of people, mainly to the progress of all sectors of society. Establishing actions that can promote the participation of various social groups is essential to improve their quality of life and building more respectful and fair human rights without any discrimination or exclusion.

In recent years, the Costa Rican education system has undergone significant changes due to the pedagogical approach of inclusive education in which students with educational needs may require different support and specialized resources for training and development.

For this, the Basic Educational Division of the Center for Teaching and Research in Education, generated a concern of investigating the participation of the Committee of Educational Support in the process of educational integration, thus, determine the functions performed in the educational context, under the rules of the 7600 Equal Opportunity Act for people with disabilities, which is the entity that corresponds to regulate access to education by identifying the support required for students with educational needs and, advice and trains, administrative staff in schools both public and private in the country.

In addition, there is also a concern for exploring the role of the Special Education teacher for this Committee, as well as learning the perceptions of teachers and parents about the functions performed by the committee.

Author Biographies

Angélica Fontana Hernández, Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional, Heredia

Bachiller en Problemas de Aprendizaje, Licenciada en Educación Especial con énfasis en Retardo Mental y Máster en Pedagogía con énfasis en la diversidad de procesos educativos, de la Universidad Nacional, Costa Rica. Académica de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica y responsable del Proyecto UNA Educación de Calidad, que atiende estudiantes con necesidades educativas en su formación profesional. Tiene experiencia en educación primaria y en los servicios de Educación Especial. Ha ofrecido publicaciones en el campo de la pedagogía.

Karla Durán Chacón, Profesional Independiente

Licenciada en Educación Especial con énfasis en Integración. Actualmente se desempeña como docente en el servicio de apoyo en Problemas de Aprendizaje en el centro educativo República de Panamá, Costa Rica.

Viviana Martínez Ramírez, Profesional Independiente

Licenciada en Educación Especial con énfasis en Integración. Actualmente se desempeña como docente en el servicio de apoyo en Problemas de Aprendizaje en el centro educativo Ismael Coto Fernández, Costa Rica.

Viviana Rojas Molina, Profesional Independiente

Licenciada en Educación Especial con énfasis en integración. Actualmente se desempeña como docente en el servicio de III Ciclo de Educación Especial en el Centro Nacional de Educación Especial “Fernando Centeno Güell, Costa Rica.

Adriana Vargas Navarro, Profesional Independiente

Licenciada en Educación Especial con énfasis en integración. Actualmente se desempeña como docente en el servicio de Retardo Mental en el centro educativo Marta Saborío Fonseca, Costa Rica.

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Published
2010-10-30
How to Cite
Fontana Hernández, A., Durán Chacón, K., Martínez Ramírez, V., Rojas Molina, V., & Vargas Navarro, A. (2010). The Support Educational Commitee Participation in the Pedagogical Approach of an Educational Integration. Revista Electrónica Educare, 14, 125-148. https://doi.org/10.15359/ree.14-Ext.9
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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