An Analysis of Learning Evaluation in the Basic Education Division of the Center for Research and Teaching in Education based on the Pedagogic Model of the Universidad Nacional, Costa Rica
Abstract
The research, on which this paper is based, is focused on learning evaluation. The topic selected was: “Operationalization of the University’s Pedagogic Model: An analysis of learning evaluation in four study programs of the Basic Education Division (DEB ) of the Center for Research and Teaching in Education (CIDE), at Universidad Nacional (UNA), Costa Rica”. This research includes an analysis of principles, strategies, and instruments used in the DEB to evaluate learning, with the purpose of contributing to generate evaluation methods that are more coherent with the Pedagogic Model. The information was collected through focal studies and questionnaires responded by teachers and students; the results reported a need of coordination throughout the entire University to fulfill UNA’s Pedagogic Model in terms of learning evaluation.
References
Álvarez, V., Padilla, M. T., Rodríguez, J., Torres, J. J. y Suárez, M. (setiembre-diciembre, 2011). Análisis de la participación del alumnado universitario en la evaluación de su aprendizaje. Revista española de pedagogía, 69(250), 401-425.
Carless, D., Joughin, G. y Mok, M. M. (agosto, 2006). Learning-oriented Assessment: Principles and Practice [La evaluación orientada al aprendizaje: Principios y práctica]. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 395-398.
Castillo, I., Castillo, R., Flores, L., Jiménez, R. y León, J. (2013). Informe final de Proyecto de Investigación “Operacionalización del modelo pedagógico universitario: Una mirada desde la evaluación de los aprendizajes en las cuatro carreras de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional de Costa Rica”. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional.
Flórez, R. (1999). Evaluación pedagógica y cognición. Bogotá: McGraw-Hill.
Rodríguez-Gómez, G, Ibarra-Sáiz, M. S., Gallego-Noche, B., Gómez-Ruiz, M.-Á. y Quesada-Serra, V. (2012). La voz del estudiante en la evaluación del aprendizaje: Un camino por recorrer en la universidad. RELIEVE, 18(2), 133-153.
Universidad Nacional. (2008). Modelo pedagógico de la Universidad Nacional. Sistema de gestión y descarga de documentos electrónicos, Vicerrectoría Académica. Recuperado de http://www.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=0&func=startdown&id=141
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Paulette Barberousse, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Estéban Jiménez Corrales, Irma Zúñiga León, De la conceptualización pedagógica a la construcción de una pedagogía crítica para la atención a la diversidad , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, SUPLEMENTO: "Construcción del aprendizaje de la lectura y la escritura" , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Marco Vargas Montero, Ileana Vargas Jiménez, Ileana Castillo Cedeño, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Roberth Barboza Araya, Samantha Camacho Varela, Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, María Goretti Vargas Alpízar, Jeimmy Venegas Ugalde, Freire: vigente e inspirador en la alfabetización de personas adultas , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Conciliación entre el Universo, el ser humano y la educación universitaria , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Claudia Marín Gutiérrez, Hacia una visión holística de la educación universitaria: el amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Pedagogía, diversidad y lenguaje: develando los colores en miradas aprendientes , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Luz Emilia Flores Davis, The Pleasure of Learning , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, The Experience of Adult Literacy as a Learning Process in the Formation of Future Educators , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)