Coordinators’ Perspective on the Pedagogical Intervention in the Study Program “Pedagogy with a specialization in the 1st to 6th grades of the Basic General Education”

  • Maureen Camacho Oviedo Universidad Nacional
  • Kattia Rojas Acevedo Universidad Nacional
Keywords: Pedagogical intervention process, pedagogical praxis, students, coordination, teachers.

Abstract

This scientific paper is the result of the pedagogical intervention process carried out as part of teacher training in the study programs of the Basic Education Division at Universidad Nacional (Costa Rica). It aims at bringing into focus the tasks of the supervised professional practice process conducted in the study program of “Pedagogy with a specialization in the 1st to 6th grades of the Basic General Education”, from the perspective of the coordinators of this process. The coordination tasks that are essential for the development and successful completion of the professional practice process are analyzed and systematized in three main areas: coordination, induction, and conclusion of the pedagogical intervention tasks.  The opinions of students and faculty members are considered in the evaluation. One of the main contributions of this paper is calling attention to the pedagogical intervention process, which involves not only the joint preparation of a course program, but also a number of coordination strategies among the persons in charge of the pedagogical intervention to complete the process and take advantage of the practice to think carefully on the educational reality. This study has been also an opportunity of analysis and teamwork focused on continuous feedback to students and to the process itself, giving a new shape to the professional practice, and strengthening university training where the pedagogical intervention process of the Basic Education Division is a permanent research platform.

Author Biographies

Maureen Camacho Oviedo, Universidad Nacional

Máster en Educación con Énfasis en Docencia Universitaria. Licenciada en Ciencias de la Educación con concentración en Educación Básica I y II Ciclos. Actualmente, se desempeña como Subdirectora de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA) y como Responsable del Programa de Desarrollo Académico y Gestión Organizacional de la División de Educación Básica. Como académica de la DEB, en la Carrera de Pedagogía con énfasis en I y II Ciclos de la Educación General Básica, se ha desempeñado en el área de docencia, en los procesos de Intervención Pedagógica y como Responsable de la carrera. Ha laborado como docente de primaria en centros educativos públicos y privados. Posee publicaciones en el campo de la Pedagogía.

Kattia Rojas Acevedo, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía con Énfasis en Diversidad de los Procesos Educativos. Licenciada en Ciencias de la Educación con Énfasis en   I y II Ciclo. Actualmente, se desempeña como  Profesora de Educación General Básica en el Ministerio de Educación Pública y como académica de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA) en la Carrera de Pedagogía con énfasis en I y II Ciclos de la Educación General Básica.

References

Aebli, H., Colussi, G. y Sanjurjo, L. (1998). Fundamentos psicológicos de una didáctica operativa. El aprendizaje significativo y la enseñanza de los contenidos escolares. Rosario: Homo Sapiens.

Bejarano, S., Dobles, C., León, H, Quesada, E., Rojas, D. y Vásquez, E. (2008). Políticas y lineamientos que orientan el desarrollo y ejecución de la intervención pedagógica desde los cursos. Heredia, Costa Rica: División de Educación Básica. Material inédito.

Bejarano, S., Flores, L., Herrera, A., Jiménez, R. y León, H. (2010). Plan de estudios de la carrera de licenciatura de pedagogía en I y II ciclos de la educación general básica. Heredia, Costa Rica: División de Educación Básica.Material inédito.

Camacho, M., Castillo, R., León, H., Miranda, A., Pereira, Z. y Vásquez, E. (2012). Disposiciones generales para la intervención pedagógica. Heredia, Costa Rica: División de Educación Básica. Material inédito.

Camacho y Rojas. (2010). Programa del curso DB-1212 Construcción pedagógica desde el aula escolar. (Diplomado en Pedagogía con enfasis en I y II ciclo de la Educación General Básica). Universidd Nacional. Centro de Investigación y Docencia en Educación. División de Educación Básica. Heredia, Costa Rica.

Rojas, K. y Segura, S. (2009). Informe de la Intervención pedagógica 2009. Heredia, Costa Rica: División de Educación Básica. Manuscrito inédito.

Universidad Nacional (UNA). (2008). Modelo pedagógico de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://unaweb.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=0 &func=startdown&id=141

Universidad Nacional. Consejo Universitario (1998). Políticas y lineamientos para el establecimiento de la práctica profesional supervisada. Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.juridica.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=0&func=startdown&id=57

Universidad Nacional. (1993). Estatuto orgánico de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.juridica.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=0&func=startdown&id=144

Sanjurjo, L. O. (2002). La formación práctica de los docentes. Reflexión y acción en el aula. Rosario: Homo Sapiens.

Sanjurjo, L. O. (Coord.). (2009). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales. Rosario: Homo Sapiens.

Published
2013-08-13
How to Cite
Camacho Oviedo, M., & Rojas Acevedo, K. (2013). Coordinators’ Perspective on the Pedagogical Intervention in the Study Program “Pedagogy with a specialization in the 1st to 6th grades of the Basic General Education”. Revista Electrónica Educare, 17(3), 315-337. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.15

Comentarios (ver términos de uso)