Learning Activities and ICT: Uses among Costa Rican Basic General Educators. A Diagnostic Approach

Authors

  • Karolina Campos Jiménez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Vivian Carvajal Jiménez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Enia Romilia Castro Gutiérrez Profesional Independiente, Costa Rica
  • Sandra Hutchinson Heath Profesional Independiente, Costa Rica
  • Maribel Masís Muñoz Ministerio de Educación Pública, Costa Rica
  • Susana Murillo León Universidad Nacional, Costa Rica
  • Grace Rojas Alvarado Profesional Independiente, Costa Rica
  • Fabián Rojas Ramírez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Giovanny Sánchez Chacón Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-1.11

Keywords:

ICT, learning activities, Basic General Education, interactive triangle.

Abstract

Between 2011 and 2012, two of the entities responsible for managing and deciding onthe initial and continuing education of Costa Rican teachers, the Ministry of Public Education (MEP) and the National University (UNA), developed a research process to support the construction of knowledge related to the inclusion of Information and Communication Technologies (ICTs) in educational contexts, and at the same time, participate in the generation of innovations that help to create and guide national educational policies and teacher preparation. This research project is based on the recognition of learning activities supported by ICTs and implemented by teachers in the Basic General Education (EGB) as a way to guide their educational work towards critical and collaborative spaces that promote learning and are relevant to those involved. This study considered fourteen of the educational regions in which the MEP divides the country: Desamparados, Limón, San Ramon, Los Santos, Pérez Zeledón, Grande de Térraba, Puntarenas, Aguirre, Coto, Liberia, Upala, Cañas, Santa Cruz, and Nicoya. The theoretical framework is based on the contributions by César Coll (2005), who departs from the existing relationships in, what this author calls, the interactive triangle, a methodology that refers to the study of relationships between three elements: content, the teacher’s instructional and educational activities, and the students’ learning activities. This paper addresses nine of the categories Coll (2005) points out as frequent mediation practices involving ICTs.  In addition, the research establishes three categories to understand the circumstances and the reasons why Costa Rican EGB teachers use ICTs during their pedagogical practices. This paper was developed by an interinstitutional team of researchers from the National University and the Ministry of Public Education.

Author Biographies

Karolina Campos Jiménez, Universidad Nacional

Académica en el Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y la Adolescencia (UNA). Licenciada en Psicología y en Docencia.

Vivian Carvajal Jiménez, Universidad Nacional

Colaboradora en esta investigación. Académica de la División de Educación Rural (UNA). Filóloga y pedagoga. Doctora en Tecnología Educativa.

Enia Romilia Castro Gutiérrez, Profesional Independiente

Licenciada en Educación Ambiental. Magister en Tecnología Educativa. Asesora Nacional de Educación e Investigadora en el Departamento de Investigación y Desarrollo Educativo del Instituto de Desarrollo Profesional Uladislao Gámez Solano (MEP).

Sandra Hutchinson Heath, Profesional Independiente

Asesora Nacional. Ministerio de Educación Pública. Dirección de Recursos Tecnológicos en Educación, Dpto de Investigación, Desarrollo e Implementación. Docente de preescolar e informática educativa, máster en Administración Educativa.

Maribel Masís Muñoz, Ministerio de Educación Pública

Licenciada en Educación Especial, máster en Educación en Valores, Asesora Nacional de Educación en el Departamento de Investigación, Desarrollo e Implementación de la Dirección de Recursos Tecnológicos en Educación del Ministerio de Educación Pública.

Susana Murillo León, Universidad Nacional

Académica en la División de Educación Básica (UNA). Docente de inglés para I y II ciclos. Máster en  Artes en Enseñanza de Idiomas Internacionales.

Grace Rojas Alvarado, Profesional Independiente

Licenciada en Filosofía. Máster en Administración Educativa. Doctora en Educación. Asesora Nacional de Educación e Investigadora en el Departamento de Investigación y Desarrollo Educativo del Instituto de Desarrollo Profesional Uladislao Gámez Solano (MEP).

Fabián Rojas Ramírez, Universidad Nacional

Coordinador del equipo de investigación Perfiles (UNA). Académico de la División de Educología (CIDE). Especialista en Informática Educativa. Máster en Educación con mención en Docencia Universitaria.

Giovanny Sánchez Chacón, Universidad Nacional

Académicon en la División de Educología (UNA). Docente de educación musical, pedagogo y doctor en  Psicología de la Educación, Cultura y Sistemas Semióticos.

References

Bustos, A. y Coll, C. (enero-marzo, 2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14012513009.pdf

Claro, M. (2010). La incorporación de tecnologías digitales en educación. Modelos de identificación de buenas prácticas. Santiago: CEPAL. Recuperado de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/8/40278/tics-educacion-buenas-practicas.pdf

Coll, C. (s. f.) Las TIC en el aula. Aprender y enseñar con las TIC: Expectativas, realidad y potencialidades. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 111-126). Madrid: OEI y Fundación Santillana. Recuperado de http://www.educando.edu.do/files/6613/7875/6220/Los_desafios_delas_TIC_para_elcambio_educativo.pdf

Coll, C. (agosto-enero, 2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Una mirada constructivista. Revista Electrónica Sinéctica, 25, 1-24. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?url=http://www.redalyc.org/pdf/998/99815899016.pdf&chrome=true

Coll, C., Mauri, T., y Onrubia, J. (2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: Del diseño tecno-pedagógico a las prácticas de uso. En C. Coll, & C. Monereo (Eds.), Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación (pp. 74-103). Barcelona: Ediciones Morata.

Lugo, M. T. (2010). Las políticas TIC en la educación de América Latina. Tendencias y experiencias. Revista Fuentes, 10, 52-68. Recuperado de http://www.oei.es/noticias/spip.php?article9720

Monereo, C. y Castelló, M. y Gómez, I. (2009). La evaluación como herramienta de cambio educativo: Evaluar las evaluaciones. En C. Monereo (Coord.), Pisa como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza (pp. 16-33). Barcelona: Grao. Recuperado de http://www.carlesmonereo.com/wp-content/uploads/2012/09/MONEREO-C.-coord.-2009-.pdf

Monereo, C. y Romero, M. (2008). Los entornos virtuales de aprendizaje basados en sistemas de emulación socio-cognitiva. En C. Coll y C. Monereo (Eds.), Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación (pp. 194-212). Barcelona: Ediciones Morata.

Pérez-González, J. C. (2012) Revisión del aprendizaje social y emocional en el mundo. En R. Bisquerra (Coord.), ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia (pp. 56-69). Barcelona: Hospital Sant Joan de Déu. Recuperado de http://faros.hsjdbcn.org/sites/default/files/faros_6_cast.pdf

Picardo, O. (mayo-agosto, 2002). Pedagogía informacional. Enseñar a aprender en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e innovación, 3. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=741449

Pozo, J. I., Monereo, C. y Castelló, M. (2001). La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el contexto escolar. En C. Coll, J. Palacios y Á. Marchesi, Desarrollo psicológico y educación (Vol. 2). Psicología de la educación escolar. (pp. 235-258). Madrid: Alianza.

Romero, M. D. (abril-junio, 2012). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación para la gestión del conocimiento en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Didasc@Lia: Didáctica y Educación, 3(2), 1-16. Recuperado de http://revistas.ojs.es/index.php/didascalia/issue/view/68/showToc

Salinas, J. (julio, 1997). Nuevos ambientes de a aprendizaje para una sociedad de la información. Revista Pensamiento Educativo, 20, 81-104. Recuperado de http://www.ses.unam.mx/curso2008/pdf/Salinas.pdf

Published

2014-01-01

How to Cite

Learning Activities and ICT: Uses among Costa Rican Basic General Educators. A Diagnostic Approach (K. Campos Jiménez, V. Carvajal Jiménez, E. R. Castro Gutiérrez, S. Hutchinson Heath, M. Masís Muñoz, S. Murillo León, G. Rojas Alvarado, F. Rojas Ramírez, & G. Sánchez Chacón , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(1), 239-263. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Learning Activities and ICT: Uses among Costa Rican Basic General Educators. A Diagnostic Approach (K. Campos Jiménez, V. Carvajal Jiménez, E. R. Castro Gutiérrez, S. Hutchinson Heath, M. Masís Muñoz, S. Murillo León, G. Rojas Alvarado, F. Rojas Ramírez, & G. Sánchez Chacón , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(1), 239-263. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.11

Comentarios (ver términos de uso)