Essential Elements to Guide Novice Professionals in the Design of an Orientation Model

  • Zoila Rosa Vargas Cordero Colegio de Profesionales en Orientación
Keywords: Design, model, counseling, novice, professional development.

Abstract

This article is based on a class taught by the author in a Professional Development workshop addressed to students majoring in Counseling. The paper includes basic elements that must be taken into consideration to prepare the design of a work model, which should be used as the referent to guide the counseling process for interns as well as for new professionals. The article provides a general overview of each element in the design, including the importance of knowing the general philosophical framework of the Counseling field.  It briefly describes the step-by-step process to be followed from each theoretical and practical referent. In addition, it includes the ethics component required to promote the ethical performance of duties of every professional and the compliance with the code ruling the professional’s expected behavior. A brief review of the necessary attitude of professionals is included at the end as well as the role to be taken in the different areas. The article is aimed at offering novice professionals with a guide that will help them develop the expertise necessary to add an epistemological positioning to their practice.

Author Biography

Zoila Rosa Vargas Cordero, Colegio de Profesionales en Orientación
Magister Scientiae en Educación con énfasis en Administración Educativa de la Universidad de Costa Rica, y posee otra Maestría en Psicología Grupal, licenciada y bachiller en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación, también de la UCR.. Ha escrito diferentes artículos y dirigido tesis de grado y posgrado sobre temas actuales de la orientación y la administración educativa. Se desempeñó como Directora de la Escuela de Orientación y Educación Especial. Dentro de sus labores se ha destacado como docente en el área de la orientación personal, vocacional y grupal en la sede central de la Universidad de Costa Rica y en las sedes regionales de esta misma casa de estudios. Es colaboradora en la dirección de trabajos finales de graduación de la Maestría en Orientación, unidad con la que colaboró impartiendo cursos de orientación, e investigación. Actualmente es miembro de la Junta Directiva del Colegio de Profesionales en Orientación.

References

Bisquerra, R. (Coord.). (2000). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (Cap. 1). Barcelona: Ciss Praxis. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=5029

Gavilán, M. (enero-diciembre, 2007). La formación de orientadores en contextos complejos con especial referencia a Latinoamérica. Orientación y sociedad, 7, 1-15. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/orisoc/v7/v7a04.pdf

Gordillo, M. V. (1988) Manual de orientación educativa. Madrid: Alianza Editorial.

Martín, A. V. y García, J. (2009). El pluralismo metodológico en la investigación educativa: Los supuestos ontológico, epistemológico y metodológico (Cap. 2). En A. V. Martín y M. E. Venegas (Coords.), Investigación y formación. Teoría y práctica de la investigación eductiva en la formación de educadores (Vol. II, Manual de posgrado). San José, Costa Rica: SIEDIN.

Ministerio de Educación Pública. (1994). Política educativa hacia el siglo XXI. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.mep.go.cr/politica-educativa

Montané, J. (1993). Orientación ocupacional. Barcelona: Grupo Editorial CEAC.

Piaget, J. (1970). El origen de las estructuras lógicas y matemáticas según la epistemología genética. (Cap. I y II, Trad. G. L. Piscoya). Columbia, New York: University Press.

Rotger, B. (1989). Evaluación formativa. (Vol. 9 de Serie Educación y futuro). Bogotá: Cincel, Kapelusz.

Published
2013-10-01
How to Cite
Vargas Cordero, Z. (2013). Essential Elements to Guide Novice Professionals in the Design of an Orientation Model. Revista Electrónica Educare, 18(1), 265-280. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5572
Section
Essays (Peer Reviewed Section)