The Evaluation Process in Non-Formal Education: A Path for Its Construction

  • Manuel Chacón-Ortiz Universidad de Costa Rica
Keywords: Non-formal education, evaluation, educational methodology, NFE.

Abstract

This paper analyzes the construction and conceptualization of evaluation processes in non- formal education. The purpose of this essay is to discuss about the need to evaluate educational processes and to propose a scheme with the basic elements for evaluation. The current discussions in the field are the starting point, in order to raise the need for institutions, individuals, and organizations to get involved in developing educational processes alternative to those conducted in formal and informal settings. In addition, current theoretical debates in the field are explored. An overview of the subject is provided to point out steps and key processes, as well as evaluation tools in education. In conclusion, there is a growing importance of evaluating and reporting on the results of non-formal learning processes.

Author Biography

Manuel Chacón-Ortiz, Universidad de Costa Rica
Máster en Tecnología Educativa con énfasis en Innovación Educativa del Instituto Tecnológico de Monterrey, es licenciado en Ciencias de la Educación con Énfasis en Administración de la Educación No Formal de la Universidad de Costa Rica, bachiller en Sociología de la misma institución y licenciado en Estudios Latinoamericanos de la Universidad Nacional. Ha sido supervisor de práctica en la División de Educación Básica del CIDE y también se desempeña como investigador en el Instituto de Investigaciones en Salud de la Universidad de Costa Rica.

References

Baughman, S., Boyd, H. H. y Franz, N. K. (2012). Non-Formal Educator Use of Evaluation Results [El uso de resultados de evaluación por parte del Educador No-Formal]. Evaluation and program planning, 35(3), 329-336. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2011.11.008

Bonell, L. (2003). Método: Cómo conseguimos que las personas aprendan. En R. Lamata y R. Domínguez (Coords.), La construcción de procesos formativos en educación no formal (pp. 163-195). Madrid: Narcea.

Christensen, L., Nielsen, J. Rogers, C. M. y Volkov, B. (2005, Winter). Creative Data Collection in Non Formal Settings [Recolección creativa de datos en entornos no formales]. New Directions for Evaluation, 108, 73-79. doi: http://dx.doi.org/10.1002/ev.172

Clavijo, K., Fleming, M. L., Hoermann, E. F., Toal, S. A. y Johnson, K. (2005). Evaluation Use in Nonformal Education Settings [Usos de la evaluación en entornos educativos no formales]. New Directions for Evaluation, 108, 47-55. doi: http://dx.doi.org/10.1002/ev.170

Goodier, C., Austin, S., Soetanto, R. y Dainty, A. (2010). Causal Mapping and Scenario Building with Multiple Organisations [Mapeo causal y construcción de escenarios con múltiples organizaciones]. Futures, 42(3), 219-229. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.futures.2009.11.007

Hoppers, W. (2006). Non-Formal Education and Basic Education Reform: A Conceptual Review [Educación No Formal y Reforma de la Educación Básica: una revisión conceptual]. París: IIEP. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001444/144423e.pdf

López-Noguero, F. (marzo, 2008). Hacia un espacio europeo de aprendizaje para toda la vida. Evolución y desarrollo de la educación permanente en la Unión Europea. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, 15, 123-135. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1350/135012674010.pdf

Monroe, M. C., Fleming, M. L., Bowman, R. A., Zimmer, J. F., Marcinkowski, T., Washburn, J. y Mitchell, N. J. (2005). Evaluators as Educators: Articulating Program Theory and Building Evaluation Capacity [Evaluadores como educadores: articulando la teoría del programa y construyendo capacidad evaluativa]. New Directions for Evaluation, 108, 57-71. doi: http://dx.doi.org/10.1002/ev.171

Morisky, D. E., Lyu, S.-Y. y Urada, L. A. (2009). The Role of Nonformal Education in Combating the HIV Epidemic in the Philippines and Taiwan [El papel de la educación no formal en la lucha contra la epidemia del VIH en las Filipinas y Taiwán]. Prospects, 39(4), 335-357. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11125-010-9133-y

Norland, E. (2005, Winter). The Nuances of Being “Non”: Evaluating Non Formal Education Programs and Settings [Los matices de ser “no”: evaluación de programas educativos no formales y escenarios]. New Directions for Evaluation, 108, 5-12. doi: http://dx.doi.org/10.1002/ev.167

Pulgar, J. L. (2005). Evaluación del aprendizaje en educación no formal. Recursos prácticos para el profesorado. Madrid: Narcea.

Rizvi, F. (2010). La educación a lo largo de la vida: Más allá del imaginario neo-liberal. Revista Española de Educación Comparada, 16, 185-210. Recuperado de http://www.uned.es/reec/pdfs/16-2010/09_rizvi.pdf

Rogers, A. (2004). Non-Formal Education: Flexible Schooling Or Participatory Education? [Educación no formal: ¿escolarización flexible o educación Participativa?]. Hong Kong, China: CERC.

Sarramona, J. (1998). La evaluación de programas en educación no formal. En J. Sarramona, G. Vázquez y A. J. Colom (Auts.), Educación No Formal (pp. 201-239. Barcelona: Ariel.

Sefton-Green, J. (2013). Learning at Not-School: A Review of Study, Theory, and Advocacy for Education in Non-Formal Settings [Aprender en la No-Escuela: una revisión del estudio, teoría, y promoción de la educación en contextos no formales]. Cambridge: MIT Press. Recuperado de https://mitpress.mit.edu/sites/default/files/titles/free_download/9780262518246_Learning_at_NotSchool.pdf

UNESCO. (2009). Aprovechar el poder y el potencial del aprendizaje y la educación de adultos para un futuro viable.: Marco de acción de Belém. En Sexta Conferencia Internacional de Educación de Adultos (CONFINTEA VI). Belem do Pará, Brasil: UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/working_documents/confinteavi_framework_es.pdf

UNESCO. (2012a). International Standard Classification of Education ISCED 2011 [Clasificación Internacional Normalizada de la Educación]. Montreal, Montegral: UNESCO-Institute for Statistics. Recuperado de http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-en.pdf

UNESCO. (2012b). Directrices de la UNESCO para el reconocimiento, validación y acreditación de los resultados del aprendizaje no formal e informal. Hamburgo, Alemania: Instituto de la UNESCO para el Aprendizaje a lo Largo de Toda la Vida. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002163/216360s.pdf

Vázquez, G. (1998). La Educación no formal y otros conceptos próximos. En J. Sarramona, G. Vázquez y A. J. Colom (Auts.), Educación No Formal (pp. 11-25. Barcelona: Ariel.

W. K. Kellogg Foundation. (2004). W. K. Kellogg Foundation Logic Model Development Guide [Guía para el desarrollo del marco lógico por la Fundación W. K. Kellogg]. Michigan: Autor. Recuperado de http://www.epa.gov/evaluate/pdf/eval-guides/logic-model-development-guide.pdf

Werquin, P. (2010). Recognition of Non-Formal and Informal Learning: Country Practices [Reconocimiento del aprendizaje no formal e informal: prácticas país]. OECD. Recuperado de http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/44600408.pdf

Wiltz, L. K. (2005). I Need a Bigger Suitcase: The Evaluator Role in Nonformal Education [Necesito una maleta más grande: el papel del evaluador en la educación no formal]. New Directions for Evaluation, 108, 13–28. doi: http://dx.doi.org/10.1002/ev.168

Published
2015-05-01
How to Cite
Chacón-Ortiz, M. (2015). The Evaluation Process in Non-Formal Education: A Path for Its Construction. Revista Electrónica Educare, 19(2), 21-35. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.2
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)