Teacher Training and Professional Development Needs in the Literacy Field: Implications of the New Spanish Programs for Elementary Education in Costa Rica
Abstract
This article considers the training and professional development of teachers in the literacy field, in order to analyze the implications of implementing the new Spanish program for Elementary Education in Costa Rica. For this purpose, the results obtained from questionnaires completed by current elementary teachers are shared, in order to get firsthand knowledge of their professional training and experience, as well as their training and pedagogical needs in the literacy field. Among the main findings of the research, it is considered as critical that the teachers’ own training and professional development regarding the initial processes of reading and writing allow them to fully comprehend the theoretical background of the Elementary Level Spanish Program; otherwise, there is a risk of misinterpretations and incorrect practices that might jeopardize the Program´s approach.References
Arrizabalaga, M. (25 de marzo del 2013). Así consigue Finlandia ser el número 1 en Educación en Europa. ABC.es. Recuperado de http://www.abc.es/20121008/familia-educacion/abci-consigue-finlandia-numero-educacion-201210011102.html
Ferreiro, E. (2010). La diversidad en el acercamiento a lo escrito: ¿Obstáculo o ventaja pedagógica? En IBBY (Ed.), A Forza das Minorías [La fuerza de las minorías] (pp. 64-72). Santiago de Compostella: IBBY. Recuperado de http://www.ibbycompostela2010.org/descarregas/ActasIbby2010.pdf
Ferreiro, E. (2004). Leer y escribir en un mundo cambiante. Recuperado de http://www.cerlalc.org/Escuela/enlaces/leer_escribir_mundo_cambiante_ferreiro.pdf
Freire, P. y Macedo, D. (1989). Alfabetización: Lectura de la palabra y lectura de la realidad. España: Paidós.
Freire, P. (1998). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI. Recuperado de http://www.cronicon.net/paginas/Documentos/paq2/No.11.pdf
Gimeno, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Madrid: Ediciones Morata.
McKinsey & Company. (2007). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Recuperado de http://www.cna.gov.co/1741/articles-311056_McKensey.pdf
Ministerio de Educación Pública. (2013). Programa de Estudio Español I ciclo de la Educación General Básica. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/programa-i-ciclo-espanol.pdf
Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/estado-educacion/educacion-informe-ultimo
Unesco. (2012). Políticas y prácticas de alfabetización de personas jóvenes y adultas: Lecciones desde la práctica innovadora en América Latina y el Caribe. Santiago, Chile: OREALC/UNESCO. Recuperado de http://www.innovemosdoc.cl/publicaciones/Alfabetizacion.pdf
Unesco. (2008a). Metas educativas 2021: La educación que queremos para la generación de los bicentenarios [Documento para debate, primera versión]. Madrid: OEI. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/todo.pdf
Unesco. (2008b). Metas educativas 2021: La educación que queremos para la generación de los bicentenarios [Síntesis del debate]. Madrid: OEI. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/sintesisdebate.pdf
Villarroel, C. (1995). La enseñanza universitaria: De la transmisión del saber a la construcción del conocimiento. Educación Superior y Sociedad, 6(1), 103-122. Recuperado de http://ess.iesalc.unesco.org.ve/index.php/ess/article/view/258/215
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Cecilia Dobles-Trejos, Luz Emilia Flores-Davis, Pablo Sisfontes-Guilarte, Dialogues and Historical Reconstruction of the Department of Basic Education (División de Educación Básica) , Revista Electrónica Educare: Vol 19 No 1 (2015): Revista Electrónica Educare (enero-abril)
- Ileana Castillo-Cedeño, Luz Emilia Flores-Davis, Giselle Miranda-Cervantes, Healthy Academic Processes in the University Context , Revista Electrónica Educare: Vol 19 No 3 (2015): Revista Electrónica Educare (setiembre-diciembre)
- Ileana Castillo-Cedeño, Luz Emilia Flores-Davis, Giselle Miranda-Cervantes, Susana Murillo-León, Healthy Teaching at the University Level, an Urgent Metamorphosis , Revista Electrónica Educare: Vol 20 No 2 (2016): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)
- Ileana Castillo-Cedeño, Luz Emilia Flores-Davis, Giselle Miranda-Cervantes, Hacia una Universidad de convivencia saludable: Percepción de un grupo de estudiantes de bachillerato del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) , Revista Electrónica Educare: Vol 21 No 1 (2017): Educare Electronic Journal (January-April)
- Ileana Castillo-Cedeño, Rocío Castillo-Cedeño, Luz Emilia Flores-Davis, Giselle Miranda-Cervantes, Charter of Healthy Pedagogy: Reunions of Life, Dialogue, and Peace , Revista Electrónica Educare: Vol 22 No 3 (2018): Revista Electrónica Educare (September-December)