Learning Assessment, Measurement or Verification in the Classroom: A Case Study

  • José Pereira-Chaves Universidad Nacional
Keywords: Evaluation, measuring, verification, learning, teacher, student, biology

Abstract

The analysis of various evaluation processes that are developed in the classroom is essential to reinterpret the educational work and the learning achievements, based on the need of the teachers in offering the students a less repressive and more motivating alternatives to measure the study contents. Thus, the purpose of this research was to identify the type of relationship existing between the way it is taught and how it is evaluated -with the level of learning achievement of biological concepts in the classroom. For it, an ethnography was developed through a case study whose data collection techniques were: observations, interviews and a focus group. The findings confirmed that the evaluation was part of the summative proposal suggested by the Ministry of Public Education (MEP, for its name in Spanish). The teacher always applied a comprehensive evaluation, including different ways to verify contents, as well as the implementation of several skills by the students. Additionally, the teacher considered all the teaching strategies used, which generated motivation and concentration for each of the activities. Therefore, the strategies and teaching techniques went hand in hand with the learning evaluation.

Author Biography

José Pereira-Chaves, Universidad Nacional
Doctor en Educación de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Máster en Ciencias Marinas y Costeras de la Universidad Nacional de Costa Rica. Licenciado en Ciencias de la Educación con énfasis en Didáctica de las Ciencias de la Universidad Nacional de Costa Rica. Doble Bachiller en Enseñanza de las Ciencias y Biología Tropical de la Universidad Nacional de Costa Rica. Laboró desde 2000 hasta el 2007 como profesor de secundaria en el Ministerio de Educación Pública impartiendo ciencias naturales y biología, desde el año 2007 hasta la fecha labora como académico en la Universidad Estatal a Distancia para la Carrera de Manejo y Protección de los Recursos Naturales y para la Escuela de Ciencias Biológicas en las carreras de Enseñanza de las Ciencias y Biología; además, es coordinador de la Maestría en Ciencias Marinas y costeras y de las Olimpiadas Costarricense de Ciencias Biológicas, forma parte del proyecto de investigación sobre biodiversidad marina del Caribe costarricense.

References

Allen, J. (2008). Emotional Intelligence in Classrooms and in Schools: What We See in the Educational Setting [Inteligencia emocional en las aulas y en las escuelas]. En K. R. Murphy (Ed.), A Critique of Emotional Intelligence: What are the Problems and How Can They be Fixed? [Una crítica de la inteligencia emocional: ¿Cuáles son los problemas y cómo pueden ser solucionados] (pp. 125-139). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Álvarez, J. M. (2008). Evaluar el aprendizaje en una enseñanza centrada en las competencias. En J. Gimeno (Comp.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 206-234). Madrid: Morata.

Bogoya, D., Restrepo, G. Vinet, M., Jurado, F., Torrado, M. C. y Pérez, M. (2000). Competencias y proyecto pedagógico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Browm, S. (2007). Estrategias institucionales en evaluación. En S. Brown y Á. Glasner (Eds.), Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques (pp. 23-33). Madrid: Narcea.

Calatayud, M. (Mayo, 2009). Aprender de la evaluación para mejorar la práctica docente. Revista Novedades educativas, 221, 42-55.

Imperiale, M. y Macha, M. (Mayo, 2009). Evaluación con ítems abiertos. Sugerencias para el diseño y la corrección. Novedades Educativas, 221, 20-24.

Jiménez, M. P. (2000). Modelos didácticos. En F. J. Perales y P. Cañal (Coords.), Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias (pp. 165-186). Alcoy, España: Marfil.

Muñoz, P. y Muñoz, I. (2000). Intervención en la familia: Estudio de casos. En G. Pérez (Coord.), Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural (pp 221-252). Aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea Ediciones.

Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Buenos Aires: Colihue.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Salamanca, A. B. (Setiembre-octubre, 2006). La investigación cualitativa en ciencias de la salud. NURE Investigación, 24, 1-4. Recuperado de http://www.nureinvestigacion.es/formacion_metodologica_obj.cfm?id_f_metodologica=31

Solomon, E., Berg, L. y Martin, D. W. (2013). Biología (9a ed.). México: Cengage Learning Editores.

Steiman, J. (Mayo, 2009). Evaluación de la enseñanza. Revista Novedades Educativas, 221, 12-15.

Tiana, A. (2010). Calidad, evaluación y estándares: Algunas lecciones de las reformas recientes. En Á. Marchesi, J. C. Tedesco y C. Coll (Coords.), Calidad, equidad y reformas en la enseñanza (pp. 113-124). Madrid: Santillana. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/CALIDAD.pdf

Torres, S. R. (2008). Evaluación de cambios cognitivos de conceptos de ecología, en estudiantes de nivel secundaria en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(2), 1-16. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v10n2/v10n2a8.pdf

Published
2015-05-01
How to Cite
Pereira-Chaves, J. (2015). Learning Assessment, Measurement or Verification in the Classroom: A Case Study. Revista Electrónica Educare, 19(2), 405-428. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.22
Section
Articles (Peer Reviewed Section)