Measurement of Listening and Reading Comprehension Skills in Students of English Pedagogy in a Chilean University

  • Cecilia Cisterna-Zenteno Universidad de Concepción en Chile  Chile
  • Valentina Soto-Hernández Universidad de Concepción en Chile Chile
  • Claudio Díaz-Larenas Universidad de Concepción en Chile Chile
Keywords: Disciplinary knowledge, standardized tests, reading comprehension, listening comprehension, Common European Framework of Reference.

Abstract

The article presents the results of an investigation aimed at measuring the skills of reading comprehension and listening comprehension of English pedagogy students in a Chilean university. Three standardized tests from ESOL Cambridge University were applied to students in second, third and fifth years, respectively:  Key English Test (KET), Preliminary English Test (PET) and First Certificate Exam (FCE). The collected data were analyzed by using SPSS program through descriptive statistics. In addition, these results were supplemented with information gathered from three focus groups which aimed at determining the main difficulties arousing during the execution of the tests. The results revealed that students showed problems in their listening comprehension and reading comprehension abilities in KET and FCE tests, where the latter obtained the lowest level of achievement. On the other hand, in the PET exam, approval scores reached the best level. In the focus groups, students expressed that their main difficulties were: adequate understanding of instructions for each task, high level of concentration required for these exams, and little exposure to trials of this type of measuring instruments. The article raises a possible explanation for the low results in two of the tests, using the concept of plateau effect in the process of learning a language. It concludes with a reflection on the English teacher initial training in Chile, the importance of knowing the content and the challenges facing the educational system, as well as the training institutions based on the new pedagogical standards established by the Ministry of Education.

Author Biographies

Cecilia Cisterna-Zenteno, Universidad de Concepción en Chile  Chile
Magister en Educación, mención Currículum de la Universidad de Concepción. Licenciada en Educación. Asesora Curricular de Dirección de Docencia de la Universidad de Concepción. Docente del departamento de Idiomas Extranjeros de la facultad de Humanidades y Arte. Se desempeña como docente universitaria en la carrera de Pedagogía en Inglés de la Facultad de Educación en la Universidad de Concepción. Experiencia en asesorías de rediseños curriculares de las carreras de pedagogía. Coordinadora del Diplomado en Estrategias Metodológicas y Evaluativas para la Enseñanza del Inglés.
Valentina Soto-Hernández, Universidad de Concepción en Chile Chile
Magister en Sociología, Universidad Católica de Lovaina. Socióloga Universidad de Concepción. Asesora de Estudios de Dirección de Docencia de la Universidad de Concepción. Experiencia en investigaciones del ámbito de la sociología de la educación y educación superior.
Claudio Díaz-Larenas, Universidad de Concepción en Chile Chile
Doctor en Educación de la Universidad de Concepción. Profesor de Inglés y Magíster en Lingüística. Académico de la Facultad de Educación y de la Dirección de Docencia de la Universidad de Concepción. Experiencia como investigador en enseñanza y aprendizaje del inglés. Posee artículos en esta línea.

References

Bailey, K. M. (1990). The Use of DiaryStudies in TeacherEducationPrograms [El uso de diarios en programas de formación de profesores]. En J. C. Richards y D. Nunan (Eds.), Second LanguageTeacher Education [Educación de profesores de Segundas Lenguas] (pp. 215-226). Cambridge: Cambridge University Press.

Banegas, D. L. (2009). Content Knowledge in Teacher Education: Where Professionalisation Lies [El conocimiento del contenido en la educación docente: Dónde reside la profesionalización]. ELTED, 12, 44-51. Recuperado de http://www.elted.net/5%20Dario%20Luis%20Banegas.pdf

Barnes, A. (2002). Maintaining Language Skills in Pre-Service Training for oreign Language Teachers [Manteniendo las habilidades lingüísticas en la formación inicial de profesores de Idiomas Extranjeros]. En H. Trappex-Lomax y G. Ferguson (Eds.), Language in Language Teacher Education Education [El idioma en la educación del profesor de Idioma] (pp. 199-217). Amsterdam: John Benjamins. doi: http://dx.doi.org/10.1075/lllt.4.14bar

Benavides, J. E. (2011). Las pruebas estandarizadas como forma de medición del nivel de inglés en la educación colombiana. En J. A. Bastidas y G. Muñoz (Eds.), Fundamentos para el desarrollo profesional de los profesores de Inglés (pp. 19-38). San Juan de Pasto: Graficolor.

Borg, S. (2003). Teacher Cognition in Language Teaching: A Review of Research on What Language Teachers Think, Know, Believe, and Do [La cognición del profesor en la Enseñanza del Idioma: Una revisión acerca de lo que los profesores piensan, conocen, creen y hacen]. Language Teaching, 36(2), 81-109. doi: http://dx.doi.org/10.1017/S0261444803001903

Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment [Marco común europeo de referencia para lenguajes: Aprendizaje, enseñanza y evaluación]. Cambridge: Cambridge University Press. Recuperado de http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/framework_en.pdf

Instituto Cervantes (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Autor. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

Ministerio de Educación. (2012). Estándares orientadores para carreras de pedagogía en educación media. Recuperada de http://www.mineduc.cl/usuarios/cpeip/File/librosestandaresvale/libromediafinal.pdf

Ministerio de Educación. (2014). Estándares orientadores para carreras de pedagogía en inglés. Estándares disciplinarios. Estándares pedagógicos. Recuperado de http://www.mineduc.cl/usuarios/cpeip/File/nuevos%20estandares/ingles.pdf

Rahman F. A., Scaife, J., Yahya, N. A. y Jalil, H. A. (Julio, 2010). Knowledge of DiverseLearners: Implications for the Practice of Teaching [El conocimiento de distintos aprendices: Implicancias para la práctica de la enseñanza]. International Journal of Instruction, 3(2), 83-96. Recuperado de http://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2010_2_5.pdf

Roberts, J. (1998). Language Teacher Education [La educación de profesor de Idiomas]. London: Arnold.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform Education [El conocimiento de la enseñanza: Bases de la Nueva Reforma Educativa]. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. Recuperado de http://dx.doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

University of Cambridge. (2013). Cambridge English Language Assessment: Exams [Exámenes de inglés de Cambridge]. Recuperado de http://www.cambridgeesol.org/exams/index.html

Vieytes, R. (2004). Metodología de investigación en organizaciones, mercado y sociedad: Epistemología y técnicas. Buenos Aires: Editorial de las Ciencias.

Xu, Q. (Febreor, 2009). Moving Beyond the Intermediate EFL learning Plateau [Más allá de la meseta de aprendizaje intermedio del inglés como lengua extranjera]. Asian Social Science, 5(2), 66-68. Recuperado de http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ass/article/viewFile/434/409

Published
2016-01-01
How to Cite
Cisterna-Zenteno, C., Soto-Hernández, V., & Díaz-Larenas, C. (2016). Measurement of Listening and Reading Comprehension Skills in Students of English Pedagogy in a Chilean University. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.8
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)