How to Envision Critical Ethnography within Qualitative Research?

  • Ileana Vargas-Jiménez Universidad Nacional
Keywords: Qualitative research, critical ethnography, origin, trends of research, inquiry.

Abstract

In the first place, the article intends to get closer to what qualitative research is. Subsequently, throughout reflection, ethnography is considered in more detail, and, for this, its origin and foundations are mentioned. Then, the results of several investigations are disclosed as well as some trends of research in critical ethnography are indicated. The author wants to rescue the fact that from the bibliographical search carried out there was a case illustrating what critical ethnography is and how it is linked to research. The main conclusions highlighted that critical ethnography works not only to listen to complaints in a critical and reflective way, but to vigorously denounce, respecting the voices and approaches: this is what critical ethnography tries to rescue from its participants through their stories and experiences.

Author Biography

Ileana Vargas-Jiménez, Universidad Nacional
Doctora en Educación por la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica, Máster en Administración Educativa por la Universidad de New México, Estados Unidos. Investigadora y profesora en la División de Educación para el Trabajo. Fue directora de la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia en Educación. Exdecana del Centro de Investigación y Docencia en Educación. Actualmente es representante del sector académico en el Consejo Universitario de la Universidad Nacional. Posee varias publicaciones entre libros y artículos  de revistas científicas.

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Published
2015-11-03
How to Cite
Vargas-Jiménez, I. (2015). How to Envision Critical Ethnography within Qualitative Research?. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.25
Section
Essays (Peer Reviewed Section)

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