Self-esteem, Motivation, and Emotional Intelligence: Three Factors that influence the Successful Design of a Life Project of Middle-school Young Students

Keywords: Cross-curriculum competencies, life project, middle school, self-esteem, motivation, emotional intelligence, mixed methods

Abstract

The purpose of this research study is to depict the factors that allow young people to effectively carry out their life projects by planning short, mid, and long term goals. The population sample participating in this study was comprised of middle and high school students. This research was executed using mixed methods in order to identify the determining factors for young people who plan to have success in facing the daily life challenges, as well as today’s society demands, through a solid construction of their private vision of the future. The results of this project determine that the features which allow the conclusion of students’ life projects are closely related with a high self-esteem and motivation, as well as some emotional intelligence that allow students to visualize a successful personal and professional future.

Author Biographies

Andrea Magdalena Lomelí-Parga, Tecnológico de Monterrey
Maestría en Educación en el Tecnológico de Monterrey (México). Licenciada en Derecho en la Facultad Autónoma de Derecho
de San Luis Potosí (México). Su experiencia de trabajo ha girado, principalmente, alrededor del campo del derecho y de la
educación, específicamente en el área de docencia desde hace 18 años. Actualmente funge como docente a nivel universitario
en la Carrera de Derecho, como docente frente a grupo en la Escuela Normal Oficial de Irapuato, Guanajuato y como coordinadora
de servicio social en el nivel de preparatoria y como docente frente a grupo y tutor en secundaria.
María Guadalupe López-Padilla, Tecnológico de Monterrey
Maestría en Administración de Instituciones Educativas y Licenciada en Administración de Recursos Humanos en el Tecnológico
de Monterrey. Con experiencia profesional de más de 15 años en el ámbito educativo. Fue jefa del Área de Evaluación y
Efectividad Institucional en la Universidad Regiomontana. Ha sido responsable del cambio de plataforma tecnológica en dicha
institución y ha estado a cargo de capacitar a más de 500 alumnos en el diseño de cursos y uso adecuado de Blackboard. En el
Tecnológico de Monterrey ha sido profesora tutora en cursos relacionados con planeación estratégica, liderazgo y evaluación
en el ámbito educativo.
Jaime Ricardo Valenzuela-González, Tecnológico de Monterrey
Doctor en Psicología Educativa en la Universidad de Texas de Austin (EE.UU.). Maestro en Enseñanza Superior e Ingeniero
Civil en la Universidad La Salle (México). Su experiencia de trabajo en educación data del año 1978. A la fecha, es profesor–
investigador de tiempo completo en la Escuela de Educación, Humanidades y Ciencias Sociales del Tecnológico de Monterrey.
Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT), del Consejo
Mexicano de Investigación Educativa (COMIE), de la American Educational Research Association (AERA) y de la American
Psychological Association (APA).

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Published
2016-04-12
How to Cite
Lomelí-Parga, A., López-Padilla, M., & Valenzuela-González, J. (2016). Self-esteem, Motivation, and Emotional Intelligence: Three Factors that influence the Successful Design of a Life Project of Middle-school Young Students. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.4
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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