Design and Evaluation of Educational Socio-environmental Games to Identify Attitudes, Motivations and Decisions of Smallholder Contemporary Rural Youth

Keywords: Motivation, role playing games, social-environmental learning, rural youth

Abstract

The current and potential relationship of contemporary rural youth with the agricultural and natural patrimony (PAN, according to its Spanish initials) that they will inherit is little known, but vitally important. In this study, we designed, adapted, and evaluated a variety of socio-environmental learning tools in order to identify and reflect on the opinions, actions, and motivations of 14 to 17 year olds in an area of the Sepultura Biosphere Reserve in Chiapas, Mexico to use their PAN in the future. The methodological approach consisted of exploring discourses using the Q method and three original table games (Mi territorio ideal, El carga palito y Manantiales de la Sierra). 46 teens were shown how to use these four tools, their use was monitored in workshops, and results were recorded and statistically analyzed. These tools allowed a) identifying at least four discourses of the teens regarding the use of their PAN, and b) reveal to the teens the preferences for land use, levels of diversification and intensification, and their disposition toward behaviors of dominance/subordination, competition, cooperation, coordination, equity, and solidarity that emerge from their decision making regarding PAN. Participants said they understood and enjoyed these tools, and that they learned about their own motivations. Together, these materials conform a dynamic educational approach that allows teachers and students to identify external and internal motivations, conservation behavior, intensification and diversification for managing PAN, attitudes of dominance and equity among teens, and preferences towards individual or collective working. This proposal is innovative, participatory, dynamic, and contextualized, and has great potential to be incorporated in the middle school curriculum in the study area and in similar rural regions of Mexico, as well as in the rest of Latin America and the world.

 

Author Biographies

Amayrani Meza-Jiménez, El Colegio de la Frontera Sur
Maestra en Ciencias en Recursos Naturales y Desarrollo Rural, con especialidad en Gestión de Ecosistemas y Territorios. Ha diseñado y evaluado diferentes herramientas y programas de aprendizaje socioambiental que permiten identificar los conocimientos, actitudes y motivaciones que niños y niñas, jóvenes y personas adultas poseen para hacer uso de su patrimonio agrícola y natural. Su trabajo lo ha desarrollado principalmente en la Reserva de la Biosfera La Sepultura, Chiapas, México.
Luis Enrique García-Barrios, El Colegio de la Frontera Sur
 Doctor en Ecología, con especialidad en Ecología de la Agricultura Campesina Mesoamericana. Actualmente es investigador titular C en El Colegio de la Frontera Sur (ECOSUR), e investigador nacional nivel 2. Tiene 90 publicaciones científicas arbitradas sobre procesos socioambientales, juegos de roles, complejidad y auto-organización, desarrollo rural y conservación, y agroecología. Ha creado 22 modelos de simulación y 5 juegos de mesa socioambientales, usados en educación e investigación participativa.
Antonio Saldívar-Moreno, El Colegio de la Frontera Sur
Maestro en Desarrollo Rural por la Universidad Autónoma Chapingo y Doctor en Comunicación, Cultura y Educación por la Universidad de Salamanca, España. Actualmente es investigador asociado y docente de El Colegio de la Frontera Sur (ECOSUR) donde participa en los grupos académicos de Procesos culturales y construcción social de alternativas, y Estudios de género, en el Departamento de sociedad, cultura y salud.
José Ángel Vera-Noriega, Centro de investigación en Alimentación y Desarrollo
Doctor en Psicología, investigador titular C en el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A.C. e investigador nacional nivel 2. Su trabajo académico lo ha enfocado en el diseño de un modelo de educación inicial para zonas vulnerables indígenas y rurales; innovar en los procesos de evaluación educativa para el diseño de política pública; y en perfilar los estilos de personalidad de poblaciones para un modelo de bienestar y calidad de vida.

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Published
2016-04-12
How to Cite
Meza-Jiménez, A., García-Barrios, L., Saldívar-Moreno, A., & Vera-Noriega, J. (2016). Design and Evaluation of Educational Socio-environmental Games to Identify Attitudes, Motivations and Decisions of Smallholder Contemporary Rural Youth. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-36. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.11
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Articles (Peer Reviewed Section)

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