Theory-Practice Relationship, Between the Initial Training Field and the Professional Practice Scenario
Abstract
This article, developed at the regional campus of a university, located 200 miles south from Santiago de Chile, shows how 185 students of preschool, elementary and middle education, experience and perceive the relationship theory-practice from their insertion in the school environment. The mixed approach adopted relies on an opinion questionnaire and a semi-structured interview administered in the tutoring spaces. The results show that 39% of the teaching students believe that theory and practice are opposite realities, while 31% say that the theory depends on practice. In that scenario, the initial teaching training faces the challenge to create spaces and devices that allow the teaching student to get familiar with a few sets of flexible and changing rules to understand the specificity of the teaching process, from a proper theory-practice relationship.
References
Altet, M. (2010). La competencia del maestro profesional o la importancia de saber analizar las prácticas. En L. Paquay, M. Altet, E. Charlier y P. Perrenoud (Coords.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 33-54). México: FCE.
Avalos, B. (2002). Profesores para Chile: Historia de un Proyecto. Santiago: Ministerio de Educación. Recuperado de http://biblioteca.uahurtado.cl/ujah/reduc/pdf/pdf/9161.pdf
Baillauquès, S. (2010). El trabajo de las representaciones en la formación de los maestros. En L. Paquay, M. Altet, É. Charlier y P. Perrenoud (Coords.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 55-87). México: FCE.
Bélair, L. (2010). Enseñar la complejidad del oficio de maestro. En L. Paquay, M. Altet, É. Charlier y P. Perrenoud (Coords.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 88-106). México: FCE.
Boggino, N. y Rosekrans, K. (2004). Investigación-acción: Reflexión crítica sobre la práctica educativa. Orientaciones prácticas y experiencias. Rosario: HomoSapiens.
Carbonneau, M. y Hétu, J. (2010). La formación práctica de los maestros y el nacimiento de una inteligencia profesional. En Paquay, L., Altet, M., Charlier, E., y Perrenoud, P. (Coords.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 107-138). México: FCE.
Carr, W. y Kemmis, S. (1986). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
Correa, E., Cividini, M., Fuentealba (2013). Formación inicial e inserción profesional: Procesos clave para la profesionalización docente. En E. Corrrea, M. Cividini y M. Fuentealba (Eds.), Formación e inserción profesional: Desafíos y pistas de facilitación para la profesionalización docente (pp. 9-18). Santiago: OEI
Davini, M. C. (1995). Formación docente en cuestión: Política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós.
Diker, G. y Terigi, F. (1997). La formación de maestros y profesores: Hoja de ruta. México: Paidós.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Fuentealba, R. y Sánchez, G. (2013). Los tutores como posibilitadores del tercer espacio en la formación práctica, ¿utopía o realidad? En E. Correa, M. Cividini y M. Fuentealba, I. (Eds.), Formación e inserción profesional: Desafíos y pistas de facilitación para la profesionalización docente (pp. 65-89). Santiago: OEI
Fuentes, D., Vásquez, I. y Vergara, J. (2013). Formación inicial docente: Hacia una práctica profesional amigable. En A. Galaz, R. Fuentealba, J. Cornejo, A. Padilla (Eds.), Estrategias reflexivas en la formación de profesores y de formadores de profesores. ¿Qué desafíos se proyectan desde la formación basada en competencias (pp. 63-81) Santiago: LOM.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Krause, M. (1995). La investigación cualitativa. Un campo de posibilidades y desafíos. Revista Temas de Educación, 7, 19-39. Recuperado de https://investiga-aprende-2.wikispaces.com/file/view/Inv-cualitat-Krause.pdf
Padilla, A. y Pedreros, A. (2013). Enseñando a enseñar: ¿Qué papel cabe a la reflexión en el desarrollo del pensamiento didáctico en la formación inicial de profesores. En A. Galaz, R. Fuentealba, J. Cornejo, A. Padilla (Eds.), Estrategias reflexivas en la formación de profesores y de formadores de profesores. ¿Qué desafíos se proyectan desde la formación basada en competencias (pp. 63-81) Santiago: LOM.
Paquay, L. y Wagner, M.-C. (2005). Formación continua y videoformación: Qué habilidades se deben priorizar. En Paquay, L., Altet, M., Charlier, E., y Perrenoud, P. (Coords.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 222-264). Madrid: FCE.
Sánchez, G. (2014-15). Visión del trabajo docente desarrollada por estudiantes en proceso de inserción al aula. Santiago, Chile: Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Católica del Maule.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Gerardo Ignacio Sánchez-Sánchez, Ximena Elizabeth Jara-Amigo, Initial Awareness as Perceived by a Group of Senior Students Majoring in High School Teaching in regards to their Own Teaching Process Focused on Assessment Activities , Revista Electrónica Educare: Vol 19 No 2 (2015): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)
- Gerardo Ignacio Sánchez-Sánchez, Ximena Elizabeth Jara-Amigo, The Student, the Teacher, and the Educational Context in the Representation of the Teacher in Training , Revista Electrónica Educare: Vol 23 No 3 (2019): Revista Electrónica Educare (September-December)