Active Learning to Develop Motor Skills and Teamwork

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-1.16

Keywords:

Action learning, psychomotor activity, teamwork, action research.

Abstract

This action-research project was conducted to determine how the use of principles of active learning, specifically collaboration, had an effect on psychomotor performance and achievement in teamwork. The research setting included 20 students of first grade from a private school located in Bogota, Colombia. The students were selected through not randomized sampling based on criteria. The methodological process included observation, interviews, and a scale based on standardized tests to measure skills; the latter was applied before and after the intervention. Data analysis was performed using a triangulation of qualitative data, and through comparative analysis of the initial and final student profile for quantitative inputs. The results showed that, after the intervention with collaborative techniques based on action learning, students achieved a positive variation in their performance. Being part of a team positively affected the achievement of the objectives. Systematical reflection on their practices fostered their capacity to identify strengths and weaknesses to build knowledge in interaction with others. Knowledge construction was nurtured based in their previous experiences. Students showed more accountability and self-directed learning behaviors, according to their age. Overall the experience showed the importance of research and innovation in the classroom in order to provide meaningful data, so teachers and researchers can engage in providing learning experiences based in active learning. 

Author Biographies

Johanna Lorena Aristizabal-Almanza, Tecnológico de Monterrey.

 

 Administradora Deportiva de la Universidad Distrital de Colombia y Magister en Educación con Énfasis en Procesos de Enseñanza Aprendizaje del Tecnológico de Monterrey en México. Actualmente, docente de expresión corporal, con niñez de básica y secundaria, con experiencia principalmente, alrededor del campo de la educación física, específicamente en el área de la expresión corporal, danzas, recreación y deporte desde hace ocho años. Asimismo, ha participado en iniciativas que involucran la planeación, organización y ejecución de eventos deportivos y artísticos, y la promoción del deporte y el aprovechamiento del tiempo libre a través de escuelas de formación.  

Arcelia Ramos-Monobe, Tecnológico de Monterrey

 

 Licenciada en Psicología por la Universidad Autónoma de Guadalajara. Maestra en Educación con especialidad en Desarrollo Cognitivo por el Tecnológico de Monterrey, desde 1986 participa como docente y especialista en la formación de docentes en la institución. Ha colaborado como tutora de los cursos de la maestría en educación; particularmente en proyectos de investigación desde 2004, las investigaciones giran alrededor de intervenciones pedagógicas asociadas al aprendizaje activo.  

Violeta Chirino-Barceló, Tecnológico de Monterrey.

 

 Doctora en Innovación y Tecnología Educativa por el Tecnológico de Monterrey. Profesora titular en la Escuela de Educación Humanidades y Ciencias Sociales del ITESM, con líneas de investigación: Aprendizaje activo y aprendizaje móvil con publicaciones en libros y revistas arbitradas. Moderó en 2012 para OEA el Foro Virtual sobre TIC y Educación y fue relatora en el Foro de la Sociedad Civil del Continente Americano en Washington DC, para el Summit de las Américas. 

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Published

2018-01-01

How to Cite

Active Learning to Develop Motor Skills and Teamwork (J. L. Aristizabal-Almanza, A. Ramos-Monobe, & V. Chirino-Barceló , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Active Learning to Develop Motor Skills and Teamwork (J. L. Aristizabal-Almanza, A. Ramos-Monobe, & V. Chirino-Barceló , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.16

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