Evaluation of the Academic-administrative Organization based on the Soft Systems Methodology: the Case of the Degree in Tourism

  • Edgar Oliver Cardoso Espinosa Instituto Politécnico Nacional
  • José Roberto Ramos Mendoza Instituto Politécnico Nacional
  • María Trinidad Cerecedo Mercado Instituto Politécnico Nacional
Keywords: Evaluation, soft systems, tourism, organization

Abstract

The goal of this study was to evaluate, through a systemic approach, the academic-administrative organization of three Bachelor´s Degree Programs in Tourism, to identify their characteristics in reference to the criteria of the Consejo para la Acreditación de la Educación Turística (CONAET, by its Spanish acronym) and Tourism Education Quality (TedQual) for the national and international certification. The questionnaire and observation guide were the tools to gather the necessary information, which was organized through a qualitative (Atlas Ti) and quantitative approach (descriptive statistics). The main conclusion was that the Bachelor´s Degree offered by the Escuela Superior de Turismo (EST, by its Spanish acronym) meets the certification criteria (the program and facilities are under the certification guidelines). In contrast, Universidad el Valle de México (UVM, by its Spanish acronym) and the Escuela Bancaria y Comercial (EBC, by its Spanish acronym) have serious deficiencies according to the criteria established by the agencies.

Author Biographies

Edgar Oliver Cardoso Espinosa, Instituto Politécnico Nacional
Doctor en Ciencias Administrativas. Profesor-investigador de la Sección de Estudios de Posgrado e Investigación de la Escuela Superior de Comercio y Administración (ESCA) del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Docente en la Maestría de Administración y Gestión de la Educación y el Doctorado de Ciencias Administrativas en el área de Evaluación de Programas Educativos e Institucionales.
José Roberto Ramos Mendoza, Instituto Politécnico Nacional
Doctor en Ciencias Administrativas. Profesor-investigador de la Sección de Estudios de Posgrado e Investigación de la Escuela Superior de Comercio y Administración (ESCA) del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Docente en la Maestría de Administración de Negocios en el área de Turismo.
María Trinidad Cerecedo Mercado, Instituto Politécnico Nacional
Doctora en Ciencias Administrativas. Profesora-investigadora de la Sección de Estudios de Posgrado e Investigación de la Escuela Superior de Comercio y Administración (ESCA) del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Docente en la Maestría en Administración y Gestión de la Educación y el Doctorado en Ciencias Administrativas en el área de Organización y Dirección de Instituciones Educativas.

References

Barranco, J. (2002). Metodología del análisis estructurado de sistemas. España: Universidad

Pontificia de Comillas de Madrid.

Cardoso, E., Ramos, J. y Tejeida, R. (2009). Evaluación de los programas educativos desde la

perspectiva de los sistemas suaves: Propuesta metodológica. Revista Universidad EAFIT,

(155), 30-44.

Checkland, P. (2002). La metodología de sistemas suaves en acción. México: Noriega Editores

Mega.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2002). Metodología de la investigación. México: Mc

Graw Hill.

Martínez, A. (2006). Ideas para el cambio y el aprendizaje en la organización: una perspectiva

sistémica. Bógota: ECOE.

Zexian, Y. y Xuhui, Y. (2010). A revolution in the field of systems thinking: A review of Checkland’s

system thinking [Una revolución en el campo del pensamiento sistémico: Una revisión sobre

el pensamiento sistémico de Checkland]. Wiley InterScience 2(27), 140-155. doi: 10.1002/

sres.1021

Published
2011-06-30
How to Cite
Cardoso Espinosa, E., Ramos Mendoza, J., & Cerecedo Mercado, M. (2011). Evaluation of the Academic-administrative Organization based on the Soft Systems Methodology: the Case of the Degree in Tourism. Revista Electrónica Educare, 15(1), 57-77. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/869
Section
Articles (Peer Reviewed Section)