Exercise, Health and Assumptions in Calculating the Estimated Maximum Heart Rate

Authors

  • Alixon David Reyes Rodríguez Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.15-1.5

Keywords:

Karvonen, Estimated Maximum Heart Rate, exercise, measurement, prediction

Abstract

Today, when the discussions are about Nanoscience, Nanotechnology, Systems Biology, Genetic Engineering, Ecological Literacy, Ecological Economics, Biotechnological Revolution, among others, it seems that there are still old schools with scientific assumptions and theoretical points of reference that responded to scientific needs before, but which are insufficient now. It has been observed in national and international conferences, seminaries, research encounters, in our universities and in different kinds of scientific meetings that some obsolete assumptions are still being taught, which slows down progress in Education Sciences and Sports Science. We recognize that some predictive formulas used to calculate the estimated maximum heart rate (EMHR) represented progress for Exercise Science and Exercise Physiology, at some point; however, there are important aspects that should be considered. It is not that we despise them, but we intend to demonstrate and demystify the use of the traditional formula almost as the only calculation and measurement pattern for EMHR and, to offer, from the perspective of other researchers, better possibilities of exercise dosage for certain populations with particular characteristics.

Author Biography

Alixon David Reyes Rodríguez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Profesor de Educación Física, Deporte y Recreación, Magíster en Enseñanza de la Educación Física, actualmente candidato a Doctor en Educación y Maestrante en Educación Superior. Profesor de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (República Bolivariana de Venezuela) en la asignatura de Gimnasia artística masculina. Ha trabajado con otras asignaturas como Fundamentos teóricos de la Educación Física, Principios científicos del entrenamiento, Educación Física y salud. Profesor en el postgrado de la universidad, tutor, jurado y asesor. Adelanta proyectos en al campo de la Antropología del cuerpo, motricidad y lúdica, entre otros. Asimismo, se desempeña como Coordinador General del Núcleo de Investigación en Pedagogía del Movimiento y como Director-Editor de la Revista Científica EDUCACIÓN EN MOVIMIENTO. En la actualidad es miembro de la Confederación Iberoamericana de Medicina del Deporte.

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Published

2011-06-30

How to Cite

Exercise, Health and Assumptions in Calculating the Estimated Maximum Heart Rate (A. D. Reyes Rodríguez , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15(1), 79-90. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Exercise, Health and Assumptions in Calculating the Estimated Maximum Heart Rate (A. D. Reyes Rodríguez , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15(1), 79-90. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.5

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