Ethical, Psychological and Ecologicalizing Mediation

  • José Alberto Rubí Barquero Universidad Nacional
Keywords: education, pedagogical mediation, ethics, empathy, context

Abstract

This paper highlights the importance of pedagogical mediation in the educational process and how mediation can be improved through certain considerations: ethical (legitimacy of others), psychological (the value of empathy) and ecologicalizing (the importance of contextualization as a pedagogical means).

Author Biography

José Alberto Rubí Barquero, Universidad Nacional

Doctor en Educación y Licenciado en Filosofía. Es profesor en la Escuela de Filosofía de la Universidad Nacional de Costa Rica.

References

Boff, L. (2008). Educación ecocentrada. piensaChile..com Recuperado de http://www.piensachile.

com/content/view/3998/2/

Eisler, R. (1990). El cáliz y la espada. Santiago, Chile: Editorial Cuatro Vientos.

Gutiérrez, F. (1997). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. San José, Costa Rica: ILPECEditorial.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2004). Medicación pedagógica. Santiago, Chile: Prodessa, Ediciones la

copia fiel.

Morin, E. (1999). La cabeza bien puesta. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Neill, A. S. (1994). Summerhill. Un punto de vista radical sobre la educación de los niños. Madrid:

Fondo de Cultura Económica.

Perrin, J., Cohn, A. y Mauvernay, N. (Productores) y Barratier, C (Director). (2004). Los chicos del

coro [Película]. Francia: Centre National de la Cinématographie (CNC), Canal+, Vega Film,

France 2 Cinéma, CP Medien AG, Procirep, Banque Populaire Images 4, Dan Valley Film

AG, Galatée Films, Novo Arturo Films, Pathé Renn Productions.

Published
2011-06-30
How to Cite
Rubí Barquero, J. (2011). Ethical, Psychological and Ecologicalizing Mediation. Revista Electrónica Educare, 15(1), 171-176. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.13
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)