Secondary School Professionals: Burnout Syndrome’s Risk Factors

  • Giselle León León Universidad Nacional
Keywords: occupational stress, high school teachers, risk factors, prevention

Abstract

This paper discusses the Burnout syndrome, understood as an adaptation disorder due to chronic occupational stress, triggering both physical and psychological symptoms that significantly affect the professional performance of individuals who work in services. Secondary school teachers consider themselves as vulnerable to this syndrome, since they work with teenagers that demand better communication, attention and guidance due to the normal characteristics of the age. It also describes some of the factors that may affect teachers, either from an individual perspective (stress, role, age and civil status, among others); or from a labor perspective (low involvement, work overload, bureaucracy, environment, individual and institutional consequences and preventive measures).

Author Biography

Giselle León León, Universidad Nacional
Máster en Administración Educativa (2006), bachiller en la Enseñanza de las Ciencias en la Universidad Nacional (2002) y Licenciatura en Ciencias de la Educación con Énfasis en Didáctica de Ciencias (2003). Actualmente académica de la división de Educología y coordinadora por parte de la UNA del proyecto Mejora de la Oferta Educativa en Gestión Ambiental. Dentro de las últimas publicaciones: Educación para el cambio: protección del planeta, El síndrome de Burnout, una realidad en educación, La gestión ambiental como estrategia educacional (experiencia del proyecto: Mejora de la oferta educativa en gestión ambiental-Sarapiquí).

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Published
2011-06-30
How to Cite
León León, G. (2011). Secondary School Professionals: Burnout Syndrome’s Risk Factors. Revista Electrónica Educare, 15(1), 177-191. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/890
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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