Interpersonal Relationships in the Transition of Students from Primary to Secondary Schools

  • Marianella Castro Pérez Universidad Nacional
  • Mirta Díaz Forbice Universidad Nacional
  • Hilda Fonseca Solórzano Universidad Nacional
  • Ana Teresa León Sáenz Universidad Nacional
  • Lillian Susana Ruíz Guevara Universidad Nacional
  • Willy Umaña Fernández Universidad Nacional
Keywords: transition, success factors, interpersonal relationships

Abstract

Interpersonal relationships between students and their parents, teachers and peers during the transition from primary* to secondary school is the topic of this paper. It includes the main results of the survey “Factores de éxito en la transición de sexto grado a sétimo de secundaria” (Success factors on the student’s transition from 6th to 7th grade), held from 2006 to 2007, in the framework of the research program “Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Formal Costarricense” (Challenges of the Costa Rican formal education). One of the objectives in this research project was to obtain the opinion of students from 6th, 7th and 8th grades on what they consider to be key factors for a successful transition between primary and secondary education. The results of this descriptive and exploratory study will contribute to a better understanding of the topic, and will also serve as a starting point for further research in this area. Although quantitative and qualitative techniques are used, the study is non-representative of the national situation. The most important findings reveal that upon entering the secondary school, students have good relationships with their parents, teachers and peers, and their approval and support its fundamental for students to consolidate a position in the new academic group and, of course, to improve their self-perception.

Author Biographies

Marianella Castro Pérez, Universidad Nacional

Licenciada en Educación Preescolar y Máster en Administración Educativa, Académica del INEINA y de la División de Educación Básica, Universidad Nacional de Costa Rica.

Mirta Díaz Forbice, Universidad Nacional

Máster en Educación, Académica de la División de Educación Rural, Universidad Nacional de Costa Rica.

Hilda Fonseca Solórzano, Universidad Nacional

Máster en Educación, Académica de la División de Educología, Universidad Nacional de Costa Rica.

Ana Teresa León Sáenz, Universidad Nacional

Licenciada en Psicología y Máster en Desarrollo del Niño, Directora del INEINA, Universidad Nacional de Costa Rica.

Lillian Susana Ruíz Guevara, Universidad Nacional

Licenciada en Educación Preescolar, Máster en Administración Educativa y Doctora en Educación, Académica de la División de Educación Básica, Universidad Nacional Costa Rica.

Willy Umaña Fernández, Universidad Nacional

Licenciado en Planificación Social, académico pensionado de la División de Educación para el Trabajo, Universidad Nacional, Costa Rica.

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Published
2011-06-30
How to Cite
Castro Pérez, M., Díaz Forbice, M., Fonseca Solórzano, H., León Sáenz, A., Ruíz Guevara, L., & Umaña Fernández, W. (2011). Interpersonal Relationships in the Transition of Students from Primary to Secondary Schools. Revista Electrónica Educare, 15(1), 193-210. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.15
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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