The Creative Spirit: a Research Experience in Higher Education

Authors

  • Milagro Piñeiro Ruiz Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-2.3

Keywords:

research experience, creativity, didactic, diagnostic evaluation, formative evaluation

Abstract

This article presents a research experience carried out during the first 2009 period with students of the General Didactic course at the Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente. This experience intends to motivate students’ creativity for the construction of their own didactic, through the development of two course objectives: to analyze didactic action from different approaches and to determine the relationship between didactic and educational innovations, and its association with professional culture. Diagnostic, formative and summative evaluations were used as a strategy to assess the experience.

Author Biography

Milagro Piñeiro Ruiz, Universidad de Costa Rica

Licenciada en la Enseñanza del Inglés y Magíster en Educación con Énfasis en Administración Educativa, ambos de la Universidad de Costa Rica. Actualmente labora como profesora en el Departamento de Ciencias de la Educación en la Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica, impartiendo los cursos de Didáctica general, Didáctica del inglés, Tecnología educativa, Procesos en la enseñanza y aprendizaje del Inglés y Fundamentos de Administración. Encargada de la Sección de Secundaria. Investigadora de la Universidad de Costa Rica, y de la Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana y de República Dominicana, CECC/SICA.

References

Bertoni, A., Poggi, M y Teobaldo, M. (1995). Evaluación de nuevos significados para una práctica

compleja. Buenos Aires: Editorial Kapeluz.

Betancourt, J. (1999, Julio-Septiembre). Creatividad en la educación: Educar para transformar.

Revista Educar, Número 10, s. p. Recuperado de http://educar.jalisco.gob.mx/10/10julian.

html

Betancourt, J. (2000). Creatividad en la educación: Educación para transformar. Revista Electrónica

Psicología Científica.com. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-

-1-creatividad-en-la-educacion-educacion-para-transformar.html.

Crawford, R. (1989). Las técnicas de la creatividad. En G. Davis & J. Scott (Orgs.). Estrategias para

la creatividad, (pp. 7-12). México: Paidós Educador.

Díaz, F. (2002). Didáctica y Currículum: un enfoque constructivista. Cuenca: Ediciones de la

Universidad de Castilla.

Frabboni, F. (1998). El libro de la pedagogía y la didáctica I. La educación. Madrid: Editorial

Popular.

Goleman, D. (2000). El espíritu creativo. Madrid: Vergara.

Hallman, R. (1989). Técnicas de enseñanza creativa. En G. Davis & J. Scott (Orgs.). Estrategias

para la creatividad, (pp. 12-13). México: Paidós Educador.

Libeliy, P. (1993). Creatividad y Universidad, ¿Qué tal pareja son? DIDAC. Reflexiones sobre la

educación. 2 J. Primavera’ 93. Consultada en http://www.uia.mx/web/site/tpl-Nivel2.php?men

u=mgPublicaciones&seccion=puDidac

Marín, I. (1982). Principios de la educación contemporánea. Madrid: Rialp.

Parnes, S. (1989). ¿Puede incrementarse la creatividad? G. Davis y J. Scott (Orgs.). Estrategias para

la creatividad, (pp. 8-9). México: Paidós Educador.

Soriano, E. (2009, Julio-Septiembre). La educación para la creatividad. Revista Educar,

Vadillo, G. y Kingler, C. (2004). Didáctica. Teoría y práctica de éxito en Latinoamérica y España.

México: Editorial Mc Graw Hill.

Wang, M. (1994). Atención a la diversidad del alumnado. Madrid: Narcea.

Published

2010-12-15

How to Cite

The Creative Spirit: a Research Experience in Higher Education (M. Piñeiro Ruiz , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 49-61. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.3

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Creative Spirit: a Research Experience in Higher Education (M. Piñeiro Ruiz , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 49-61. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.3

Comentarios (ver términos de uso)