An Environmental Management Experience Within the Project: Improvement of Educational Opportunities in Rural Environmental Management in Sarapiqui and Guapiles’ Schools

Authors

  • Giselle León León Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-2.10

Keywords:

environmental management, educational institutions, experience

Abstract

A very important aspect of worldwide education and, particularly for Costa Rican education, is the environmental management as an educational strategy. For this reason, this article describes the experience of the project Mejora de la Oferta Educativa en Gestión Ambiental Rural (MOE-GAR) during its first stage in 2009. The population was comprised by teachers from different areas of the rural school districts of Guapiles and Sarapiquí.

As a part of this project, we worked with teachers, different government and nongovernment institutions, throughout the 2009 school year; obtaining as a result, a process of knowledge development in environmental management. Based on this, several proposals were developed in different educational institutions.

Author Biography

Giselle León León, Universidad Nacional

Máster en Administración Educativa, grado obtenido en el año 2006. Bachiller en la Enseñanza de las Ciencias, Universidad Nacional, Costa Rica (2002). Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Didáctica de las Ciencias (2003). Actualmente académica de la División de Educología y coordinadora por parte de la Universidad Nacional de Costa Rica del proyecto “Mejora de la oferta educativa en gestión ambiental” y profesora de Física de segundaria. Dentro de las últimas publicaciones: Educación para el cambio: protección del planeta, El síndrome de Burnout, una realidad en educación “La gestión ambiental como estrategia educacional” (experiencia del proyecto: Mejora de la oferta educativa en gestión ambiental-Sarapiquí.

References

Avendaño, D. (2010, Febrero). Taller de manejó de desechos sólidos. Charla impartida en el recinto

del proyecto UNA Campus sostenible. Heredia, Universidad Nacional.

Colby, M. E. (1990). Environmental Management in Development: The Evolution of Paradigms.

Washington: World Bank Discussions Papers, número 80.

Costa Rica. Ministerio de Educación Pública. Consejo Superior de Educación. (1994). Política

Educativa hacia el siglo. xxi. Recuperado el 11 de enero de 2010, de http://www.oei.es/quipu/

costarica/politicaeducativasigloXXI.pdf

Costa Rica. Ministerio de Educación Pública. (2005). Programa de estudio Ciencias III Ciclo.

Despacho del Viceministro Académico. San José, Costa Rica: Autor.

Costa Rica. Presidencia de la República de Costa Rica. (1987, junio 20). Decreto 19094. Reglamento

sobre el manejo de basuras. Recuperado el 29 de marzo de 2010, de http://www.ccad.ws/

documentos/legislacion/CR/D-19094.pdf

García, G. y Nando, R. (2000). Estrategias didácticas en educación ambiental. España: Editorial

ALJIBE.

Libedinsky, M. (2001). La innovación en la Enseñanza: Diseño y documentación de experiencias

de aula. Argentina: Editorial Paidós.

Naciones Unidas. Cumbre mundial sobre el desarrollo sostenible. (2002, 26 de agosto a 4 de septiembre).

El compromiso de Johannesburgo por un desarrollo sostenible. Recuperado el 10 de

enero de 2010, de http://www.cinu.org.mx/eventos/conferencias/johannesburgo/documentos/

dec_johannesburgo.pdf

Rodríguez, M., Zúñiga, M. E., Guier, E. (1996). Ambientalización de cursos de una carrera universitaria.

San José, Costa Rica: Editorial EUNED.

Published

2010-12-15

How to Cite

An Environmental Management Experience Within the Project: Improvement of Educational Opportunities in Rural Environmental Management in Sarapiqui and Guapiles’ Schools (G. León León , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 143-153. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.10

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

An Environmental Management Experience Within the Project: Improvement of Educational Opportunities in Rural Environmental Management in Sarapiqui and Guapiles’ Schools (G. León León , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 143-153. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.10

Comentarios (ver términos de uso)