Consideraciones en torno a la relación entre cultura y educación: a propósito de la producción y la reproducción cultural en la escuela

  • José Solano Alpízar Universidad Nacional

Abstract

This article intends to articulate the notions of culture and school from the perspective of several authors and their respective theories. This academic exercise is built upon the theoretical standpoints about culture which define it as "construction of meanings in different contexts", "cultural reproduction", cultural reproductions", "cultural appropriation", "cultural capital", "variability" and "cultural compatibility".

It is divided into four sections. The first one, introduces the notion of culture and its characteristics; the second one presents an overview of the main theories about reproduction from a "cultural resistance perspective"; the third one analyzes the role of cultural reproduction and cultural production from the standpoint of authors like Willis and Ogbu; the fourth and final section summarizes some views about the role of the school in looking for effective solutions to cultural differences through a "cultural compatibility" strategy.

Author Biography

José Solano Alpízar, Universidad Nacional

Licenciado en Historia por la Universidad Nacional, Costa Rica, Máster en Ciencias con especialidad en Investigaciones Educativas por el Departamento de Investigaciones Educativas del Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México. Profesor e investigador de la División de Educación Rural en el Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional, Costa Rica. Ha sido ponente en eventos nacionales e internacionales y autor de diversos artículos y libros.

References

Althusser, L. (1974) ideología y aparatos ideológicos del Estado. México:

Nueva Visión.

Baudelot, Ch. y Esmblet, R. (1975). La escuela capitalista. México:

Siglo XXI.

BonJil Batalla. G. (1981). Pensar nuestra cultura. México. Alianza Editorial

Bowles, S. y Gintis, H. ( 1981). La instrucción escolar en la Amériraca Capitalista México: Siglo XXI.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1981). La reproducción. Barcelona: Laia.

Bourdieu, P( 1993) "Los poderes y su reproducción. En: Velasoo, H. García, J. y Díaz, A. (Eds.). Lecturas de antropología para educadores. Madrid: Trona.

Cook-Gumperz, J. (1988). Introducción a la construcción social de la

alfabetización,. Madrid: Paidós

Chartier, R ( 1996). El mundo como representación. Historia cultural: entre: la práctica y la representación. Barcelona: Gedisa.

Gimeno, J ( 1989). El currículo: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

Granja. J. (1993). Lecturas a la reproducción. DIE, México: DIE

Heath, S. (1989) ways with words. Cambridge: Cambridge University

Press.

Ogbu, J. (1987) "Variability in minority school perfomance: A problem in search of a an explanation" Antropology and Education Quaterty, 18:4.

Rockwell, E (1996). "La djnámica cultural en la escuela". En: Hacia un

currículo cultural. un enfoque vygostkiano. Amelia Álvarez y Pablo del Río (cds). Madrid: Infancia y Aprendizaje.

Rosaldo. R. (1991). Cultura y verdad: Nueva propuesta de análisis social. México: Grijalbo.

Spindler, G (1991). "La transmisión de la cultura". En: Velasco, H., García, J. y Ofaz, A. (E,ls.). Lecturas de antropologla para educadores. Madrid: Troaa.

Tharp, R (1989). "Culturally compatible education: A formula designing

effective classrooms" What the antropologist have to say about dropouts. Trueba, Henry, G and L. Spindler. Nueva York: He Falmer Press.

Published
2001-06-30
How to Cite
Solano Alpízar, J. (2001). Consideraciones en torno a la relación entre cultura y educación: a propósito de la producción y la reproducción cultural en la escuela. Revista Electrónica Educare, (1), 11-27. https://doi.org/10.15359/ree.2001-1.1