Educación y desarrollo rural

Authors

  • Jorge Mora Alfaro Universidad Nacional, Costa Rica
  • Pilar Trimiño Vázquez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2001-1.5

Abstract

The changes experienced by the contemporary society have a particular manifestation in the rural areas of our countries. In is in these social spaces where the most relevant impact of the accelerated economic, political and cultural integration takes it toll; it is in the rural communities, where the consequences of the open economic policies adopted by governmental authorities, are best reflected. These social processes aftermath brings about a substantial change in the rural world that contributes to enlarging the existing divide, as far as human development, between urban and rural areas.

In Costa Rica, the redefinition of its development strategy started in the 1980´s. Two decades later, without a clearly defined vision and a growing uncertainty about the future on part of the population, it is an unfinished process. The national economy structural adjustment began in the 1980’s. Currently, there are opposing technical opinions as to its results. In this analysis, it is important to emphasize the impacts of the economic policies implemented in the 1980-2000 period, and the changes in the agrarian structure and social relations originated with the modernization processes experienced by the Costa Rican society as of the 1950´s decade.

Author Biographies

Jorge Mora Alfaro, Universidad Nacional

Sociólogo. Fue profesor de la Universidad de Costa Rica y la Universidad Nacional, institución en la que se desempeñó como rector, secretario general y vicerrector académico. Autor de diversos libros, entre los que se encuentra “Universidad y sociedad en el siglo XXI”.

Pilar Trimiño Vázquez, Universidad Nacional

Bióloga con estudios de Maestría en Administración de Tecnologías de la Informática (UCI) y Estadísticas Demográficas (CELADE). Es coordinadora del sistema de información académica de la Vicerrectoría de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

CEPAL (1992) Educación y conocimiento: eje de la transformación

productiva con equidad. Santiago de Chile.

Conejo, C .. Mora, H. y Vargas, J. R. (1999) Costa Rica hacia el siglo XXI. Balance de las reformas económicas 1983-1998. Heredia: EUNA.

Escuela de Economía, UNA-MlDEPLAN ( 1992) Evolución

socioeconómica de Costa Rica: 1975-1989. San José: Litografía e lmprenta Lil.

IICA-FLACSO (1991) Centroamérica en cifras. San José: Servicio editorial IICA.

MIDEPLAN (1998) Costa Rica panorama ,nacional 1997. San José:

MIDEPLAN.

Mora. J. (1992) Movimientos campesinos en Costa Rica. Cuadernos de

Ciencias Soda/es, Nº 53, FLACSO, San José.

Mora, J. (1993) "Los avatares de la democratización en Centroamérica: panicipación ciudadana o exclusión política y económica" En: Demacrada y

democratización en Centroamérica. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Published

2001-06-30

How to Cite

Educación y desarrollo rural (J. Mora Alfaro & P. Trimiño Vázquez , Trans.). (2001). Revista Electrónica Educare, 1, 61-75. https://doi.org/10.15359/ree.2001-1.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Educación y desarrollo rural (J. Mora Alfaro & P. Trimiño Vázquez , Trans.). (2001). Revista Electrónica Educare, 1, 61-75. https://doi.org/10.15359/ree.2001-1.5

Comentarios (ver términos de uso)