Repensando la formación de docentes: oportunidades y desafíos

  • Sonia Abarca Mora Universidad Nacional

Abstract

From the standpoint of a renovated vision that conceives teacher preparation as a continuing process, the author proposes a series of postulates of particular interest to professors and researchers working in colleges of education. These postulates define parents and students as persons, who having a generic social, familiar and cultural identity, act with full awareness of their abilities, limitations, tasks and responsibilities. They are people who are able to learn about multiple ways to have access to the most sophisticated technological and scientific developments.

Herein lies the notion of an educator, permanently updated in his or her field of study, capable of conceiving, proposing and implementing epistemological, curricular, and methodological changes and breakthroughs. In shore, an academic immersed in a university tha is a laboratory for the conception and development of thoughtand action.

Author Biography

Sonia Abarca Mora, Universidad Nacional

Bachiller en psicología por la Universidad de Costa Rica y Máster en Psicología Educativa de la Universidad de Oklahoma, Estados Unidos. Se desempeña como profesora de la Universidad Nacional, Costa Rica. Autora de varios libros, entre ellos, “Psicología de la educación”.

References

Ayuste, A. y otros (1994). Planteamientos de pedagogía critica. Barcelona: Edilorial Graó.

Barquero, R. Y otros (1998), Debates Constructivistas Argentina: Alque

Grupo Editor.

Castells, M. y otros (1994) Nuevas perspectivas críticas en Educación.

Barcelona: Paidós Educador.

Frigeiro, G. (1996). El análisis de la institución educativa. Buenos Aires: Santillán

Imbernón, F y otros (1999). La educación del Siglo XXI. Los retos del

futuro inmediato. Barcelona: Editorial Gráo.

Mejía. M. R. (1995). Educación y escuela a fines de siglo. Colombia:

Cinep .

Published
2001-06-30
How to Cite
Abarca Mora, S. (2001). Repensando la formación de docentes: oportunidades y desafíos. Revista Electrónica Educare, (1), 77-83. https://doi.org/10.15359/ree.2001-1.6