Knowledge Management: An Alternative to Solve Educational Problems

Keywords: Knowledge management, information management, universities, educational administration, solving problems

Abstract

This article aims to examine the way in which knowledge management helps to solve educational problems in the current global economy. The method employed was structured from an epistemological-documental analysis of successful educative models and the identification of relevant areas of change in high education institutions (HEI). As a result, it can be said that better codifications, curricula, and educational structures can be obtained thanks to knowledge management. In brief, through adequate knowledge management, faculties and departments at HEI have ample opportunities for development in interdisciplinary research projects. Besides, knowledge management helps to reduce costs, have new services for the students, and achieve teaching styles, as well as implement consultancies and personalized learning.

Author Biographies

Ana María Correa-Díaz, Universidad Autónoma Latinoamericana

Magíster en Administración de la Universidad Eafit y Negociadora Internacional (con honores) de la misma Universidad. Docente de Investigación V, de la Universidad Autónoma Latinoamericana e Investigadora Junior  (IJ) en Colciencias. Ha sido docente de pregrado en Hong Kong, China y de pregrado y posgrado en varias ciudades de Colombia. Entre su producción científica se hallan escritos en el idioma inglés y español en categorías Scopus. Asimismo, se ha desempeñado en el sector real.

Martha Benjumea-Arias, Instituto Tecnológico Metropolitano

Administradora de empresas, Especialista en gerencia organizacional y Magister en ingeniería administrativa de la Universidad Nacional de Colombia. Ejerce la docencia desde hace 15 años y se ha vinculado como Investigadora en proyectos de investigación actualmente con el Instituto Tecnológico Metropolitano (ITM).  Orienta las temáticas de prospectiva, emprendimiento, y consultoría de empresas. Ha participado como líder en los equipos técnicos para la realización de los estudios de prospectiva de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas ITM , el estudio de Prospectiva del Instituto Tecnológico Metropolitano - ITM 2020-2030 y su Plan de Desarrollo  2016-2019.

Alejandro Valencia-Arias, Instituto Tecnológico Metropolitano

Candidato a Doctor en Ingeniería- Industria y Organizaciones, Magister en Ingeniería de Sistemas e Ingeniero Administrador de la Universidad Nacional de Colombia. Profesor en el Departamento de Ciencias Administrativas del Instituto Tecnológico Metropolitano (ITM).  Es reconocido en la categoría de Investigador Asociado en Colciencias. Cuenta con alrededor de 15 artículos en revistas internacionales indexadas en Scopus y 12 artículos en revistas indexadas Colombianas. Entre sus líneas de investigación se encuentran: Gestión Tecnológica e Innovación, investigación de Mercados, Mobile learning y emprendimiento.

References

Abdellatif, M. y Asma, K. (noviembre, 2014). A functional approach of knowledge management system applied to institutions of higher education [Un enfoque funcional del sistema de gestión del conocimiento aplicado a las instituciones de educación superior]. 4th International Symposium ISKO-Maghreb Concepts and Tools for Knowledge Management (KM) (pp. 46-52), Argel (Argelia): IEEE. doi: 10.1109/ISKO-Maghreb.2014.7033453

Alavi, M. y Leidner, D. (marzo, 2001). Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues [Gestión del Conocimiento y Sistemas de Gestión del Conocimiento: Fundamentos Conceptuales y Cuestiones de Investigación]. MIS Quarterly (Estados Unidos), 25(1), 107–136. doi: 10.2307/3250961

Alexandropoulou, D., Angelis, V. y Mavri, M. (2009). Knowledge management and higher education: present state and future trends [Gestión del conocimiento y educación superior: estado actual y tendencias futuras]. International Journal of Knowledge and Learning (Suiza), 5(1), 96-106. doi: 10.1504/IJKL.2009.024549

Almudallal, A. W., Muktar, S. N. y Bakri, N. (2016). Knowledge Management in the Palestinian Higher Education: A Research Agenda [La Gestión del Conocimiento en la Educación Superior Palestina: Una Agenda de Investigación]. International Review of Management and Marketing (Turquía), 6(4S), 91-100. Recuperado de http://www.econjournals.com/index.php/irmm/article/view/2471/pdf

Andersen, A. (1996). The knowledge management assessment tool (KMAT). Recuperado de http://www.amces.com/web/default/files/users/christina@amces.com/Tools/KMAT.pdf

Auernhammer, J. y Hall, H. (noviembre, 2013). Organisational culture in knowledge creation, creativity and innovation: towards the Freiraum model [Cultura organizacional en la creación de conocimiento, creatividad e innovación: hacia el modelo Freiraum]. Journal of Information Science (Reino Unido), 40(2),154-166. doi: 10.1177/0165551513508356

Balagué, N., Düren, P. y Saarti, J. (2015). Benchmarking the Knowledge Management Practices in Selected European Higher Education Libraries [Benchmarking de las prácticas de gestión del conocimiento en algunas bibliotecas europeas de enseñanza superior]. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 4, 331- 341. Recuperado de http://www.qqml.net/papers/June_2015_Issue/429QQML_Journal_2015_BalagueDurenSaarti_331-341.pdf

Balmori, R. y Schmelkes, C. (enero-junio, 2012). Gestión del conocimiento en educación superior. Sinéctica (México), (38), 1-2.

Bedford, D. (2013). A Case Study in Knowledge Management Education ‐ Historical Challenges and Future Opportunities [Un estudio de caso en la educación para la gestión del conocimiento - Desafíos históricos y oportunidades futuras]. The Electronic Journal of Knowledge Management (Reino Unido), 11(3), 199‐213.

Benítez, S., Uriona, M., Varvakis, G. y North, K. (2014). Prácticas y tecnologías de Gestión del Conocimiento en Instituciones de Educación Superior. Revista Espacios (Venezuela), 35(2), 4-10. Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a14v35n02/14350204.html

Bueno, E. (2000). La sociedad del conocimiento reclama capital intangible. En E. Bueno y M.P. Salmador (dirs), Perspectivas sobre dirección del conocimiento y capital intelectual (pp. 15-16). España: Instituto Universitario Euroforum Escorial

Bhusry, M. y Ranjan, J. (septiembre, 2011). Implementing Knowledge Management in Higher Educational Institutions in India: A Conceptual Framework [Implementando la Gestión del Conocimiento en las Instituciones de Educación Superior en la India: Un Marco Conceptual]. International Journal of Computer Applications, 29(1), 34-46. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/9d79/4b162816779d4afc9196aed2a758ee35d673.pdf

Bustos, E., Cerecedo, M. y García, M. (enero, 2016). Modelo de gestión de conocimiento para el desarrollo de posgrado: estudio de caso. Revista electrónica de investigación educativa (México), 18(1), 128-139. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000100009

Carroll, J., Choo, C., Dunlap, D., Isenhour, P., Kerr, S., MacLean, A. y Beth, M. (diciembre, 2003). Knowledge management support for teachers [Apoyo de la gestión del conocimiento para profesores]. Educational Technology Research and Development (Estados Unidos), 54(4). 42-64. doi: 10.1007/BF02504543

Cheng, E. (2015). Knowledge Management for School Education (Cap. 2). Hong Kong: Springer, pp. 11-23

Chmielewska, D., y Sitko, A. (2013). Organizational culture conditions of knowledge management [Condiciones de cultura organizacional de la gestión del conocimiento]. Proceedings of the Management,

Knowledge and Learning International Conference 2013 (pp. 1363-1370), Zadar (Croacia). Recuperado de

http://www.toknowpress.net/ISBN/978-961-6914-02-4/papers/ML13-463.pdf

Cranfield, D. y Taylor, J. (2008). Knowledge Management and Higher Education: A UK Case Study [Gestión del Conocimiento y Educación Superior: Un estudio de caso en el Reino Unido]. The Electronic Journal of Knowledge Management (Reino Unido), 6(2), 85 - 100.

Davenport, T. y Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.

De Jong, T. y Ferguson, M. (junio, 1996). Types and qualities of knowledge [Tipos y cualidades del conocimiento]. Educational Psychologist, 31(2), 105-113. doi: 10.1207/s15326985ep3102_2

Dukić, D., Dukić, G. y Penny, K. (2012). Knowledge management and e-learning in higher education: a research study based on students’ perceptions [Gestión del conocimiento y e-learning en la educación superior: un estudio de investigación basado en las percepciones de los estudiantes]. International Journal of Knowledge and Learning (Suiza), 8(3-4), 313-327. doi: 10.1504/IJKL.2012.051679

Fattah, N. (2011). The structural model of knowledge management in higher education institutions [El modelo estructural de la gestión del conocimiento en las instituciones de educación superior]. En P. Balcaen (Eds.), Proceedings of the 6th International Conference on e-Learning (pp. 241-248). Canadá.

Frick, T. (2004). Types of Knowledge of Education Created through Disciplined Inquiry [Tipos de Conocimiento de la Educación Creado a través de la Indagación]. En Indiana University Bloomington, School of Education. Recuperado de: https://www.indiana.edu/~tedfrick/typesofknowledgesept18.pdf

García, E., Annansingh, F. y Elbeltagi, I. (2011), Management perception of introducing social networking sites as a knowledge management tool in higher education: a case study [Gestión de la percepción de la introducción de redes sociales como una herramienta de gestión del conocimiento en la educación superior: un estudio de caso]. Multicultural Education & Technology Journal (Reino Unido), 5(4), 258-273. doi: 10.1108/17504971111185090

Girard, J. y Girard, J. (2015). Defining knowledge management: Toward an applied compendium [Definición de la gestión del conocimiento: Hacia un compendio aplicado]. Online Journal of Applied Knowledge Management (Estados Unidos), 3(1), 1-20. Recuperado de http://www.iiakm.org/ojakm/articles/2015/volume3_1/OJAKM_Volum

e3_1pp1-20.pdf

Gónzalez, E. (abril-junio, 2011). Conocimiento empírico y conocimiento activo transformador: algunas de sus relaciones con la gestión del conocimiento. Revista Cubana de ACIMED (Cuba), 22(2), 110-120. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352011000200003

Hameed, S. y Badii, A. (agosto, 2012). Effectiveness of Knowledge Management Functions in Improving the Quality of Education in Higher Education Institutions [Eficacia de las funciones de gestión del conocimiento en la mejora de la calidad de la educación en las instituciones de educación superior]. International Journal of Information and Education Technology (Singapur), 2(4), 319-323. Recuperado de http://www.ijiet.org/papers/141-T030.pdf

Hassanian, Z., Ahanchian, M., y Karimi, H. (diciembre, 2015). Can Knowledge Management Be Implemented in the Teaching of Medical Sciences? [¿Se puede implementar la gestión del conocimiento en la enseñanza de las ciencias médicas?]. Acta facultatis medicae Naissensis (Serbia), 32(4), 231-242. doi: 10.1515/afmnai-2015-0024

Hidalgo, L. (2011). El docente y la gestión del conocimiento en la educación superior a distancia. Recuperado de http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/2740/1/lilliam_hidalgo_docente_gestion_del_conocimiento.pdf

Hoeborn, G. y Bredtmann, J. (2010). Wuppertal Mentoring Concept - Mentoring as Knowledge Management in Higher Education. E. Tomé. (Ed.), Proceedings of the 11th European Conference on Knowledge Management (pp. 1215). Portugal.

ICN (2013). Knowledge Management. Recuperado de http://www.internationalcompetitionnetwork.org/uploads/library/doc894.pdf

Jaramillo, R. (2012). Diseño de un sistema de Gestión del Conocimiento para la dirección de servicios y recursos de información de la Universidad ICESI (Tesis de maestría). Universidad del Valle, Santiago de Cali. Recuperada de

https://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/66936/1/Dise%C3%B1o_Sistema_Gesti%C3%B3n_Conocimiento.pdf

Kee, C., Foo, S. y Goh, D. (junio, 2006). On the concept and types of knowledge [Sobre el concepto y los tipos de conocimiento]. Journal of Information & Knowledge Management (Estados Unidos), 5(2),151-163. doi: 10.1142/S0219649206001402

Keishing, V. y Renukadevi, S. (enero, 2016). A Review of Knowledge Management Based Career Exploration System in Engineering Education. [Una revisión de la gestión del conocimiento basada en el Sistema de exploración profesional en la educación de la ingeniería]. Modern Education and Computer Science, 8(1), 8-15. doi: 10.5815/ijmecs.2016.01.02

Kende, G., Noszkay, E. y Seres, G. (2007). Role of the knowledge management in modern higher education – the e-learning [El rol de la gestión del conocimiento en la educación superior moderna - el e-learning]. AARMS (Hungría), 6(4), 559-573. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.622.652&rep=rep1&type=pdf

Kidwell, J., Vander, K. y Johnson, S. (2000). Applying Corporate Knowledge Management Practices in Higher Education [Aplicación de prácticas de gestión del conocimiento corporativo en la educación superior]. Educause quarterly (Estados Unidos), 23(4), 28-33. Recuperado de https://eservices.mu.edu.sa/public/uploads/1333567649.6599Knowledge.pdf

Lifang, L. y Ziling, Q. (2011), On knowledge management in higher education [Sobre la gestión del conocimiento en la educación superior]. Proceedings of the 6th International Conference on Product Innovation Management (pp. 177-179). Wuhan (China): IEEE. doi: 10.1109/ICPIM.2011.5983630

Madhar, M. (2010). Knowledge Management in Higher Educational Institutions with Special Reference to College of Applied Sciences (CAS), Ministry of Higher Education, Sultanate of Oman. doi: 10.2139/ssrn.1663543

Mavodza, J. y Ngulube, P. (2012). Knowledge management practices at an institution higher learning [Prácticas de gestión del conocimiento en una institución de enseñanza superior]. SA Journal of Information Management (Sudáfrica), 14(1), 3-8. doi:10.4102/sajim.v14i1.496

Metaxiotis, K. y Psarras, J. (diciembre, 2003). Applying knowledge management in higher education: the creation of a learning organization [Aplicar la gestión del conocimiento en la educación superior: la creación de una organización de aprendizaje]. Journal of Information & Knowledge Management (Estados Unidos), 2(4), 353-359. doi: 10.1142/S0219649203000541

Minakata, A. (enero-junio, 2009). Gestión del conocimiento en educación y transformación de la escuela. Notas para un campo en construcción. Sinéctica (México), 32, 1-21. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2009000100008

Montoya, L. A., Montoya, I. y Valencia, J. A. (2016). La aplicación de metáforas biológicas en la cooperación empresarial. En L.A. Montoya; I. Montoya y A. Valencia (Coords.), Metáforas biológicas aplicadas a las organizaciones (II), pp. 11-48, núm. 1. Bogotá: CID/UNAL.

Muñoz, A., Lopez, V., Lagos, K., Vásquez, M., Hidalgo, J. y Vera, N. (2015). Knowledge Management for Virtual Education Through Ontologies [Gestión del Conocimiento para la Educación Virtual a través de Ontologías]. Proceedings of the OTM Confederated International Conferences: On the Move to Meaningful Internet Systems (pp. 339-348), vol. 9416. Grecia: Springer International Publishing.

Nawab, S., Nazi, T., Zahid, M. y Fawad, S. (junio, 2015). Knowledge Management, Innovation and Organizational Performance [Gestión del Conocimiento, Innovación y Desempeño Organizacional]. International Journal of Knowledge Engineering, 1(1), 43-48. doi: 10.7763/IJKE.2015.V1.7

Nawaz, N. y Gomes, A. (2014). Review of Knowledge Management in Higher Education Institutions. European Journal of Business and Management, 6(7), 71-79. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Nishad_Nawaz/publication/271132392_Review_of_Knowledge_Management_in_Higher_Education_Institutions/links/55f1684308aef559dc4712e2.pdf?origin=publication_list

Nonaka, I. (2000), La empresa creadora de conocimiento. En Harvard Business Review (Ed.), Gestión del conocimiento, (pp. 23-49). Bilbao: Deusto

OECD. (2000). Knowledge society in the learning society. Paris (Francia): OECD Publishing. doi: 10.1787/9789264181045-en

Ohemeng, P., Twum, E. y Nii, I. (octubre, 2015). The Use of Information and Communication Technology (ICT) for Knowledge Management in the Second Cycle Educational Institutions in Ghana [El uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) para la gestión del conocimiento en las instituciones educativas del segundo ciclo en Ghana]. International Journal of Computer

Applications, 128(7), 7-13. doi: 10.5120/ijca2015906600

Peredo, R., Canales, A., Ramírez, A. y Caravantes, J.C. (marzo, 2013). Personalized knowledge management in environments of Web-Based Education [Gestión personalizada del conocimiento en entornos de Educación Basada en la Web]. International Journal of Information Technology & Decision Making (Singapur), 12(2), 277-307. doi: http://dx.doi.org/10.1142/S0219622013500120

Pérez, Y. y Coutin, A. (2005), La gestión del conocimiento un nuevo enfoque en la gestión empresarial, Acimed, 13(6), 1-74. Recuperado de http://www.bvs.sld.cu/revistas/aci/vol13_6_05/aci040605.htm

Pinto, M. (2014). Knowledge management in higher education institutions: A framework to improve collaboration [Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: Un marco para mejorar la colaboración]. Proceedings of the 9th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-4). Barcelona: IEEE. doi: 10.1109/CISTI.2014.6876876

Radwan, N. (septiembre, 2015). Investigating Knowledge Management in e-Learning Environment [Investigando la Gestión del Conocimiento en el entorno de e-Learning]. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 5(3), 136-143. doi: 10.17706/ijeeee.2015.5.3.136-143

Ramakrishnan, K. y Yasin, N. (abril, 2012). Knowledge Management System and Higher Education Institutions [Sistema de Gestión del Conocimiento e Instituciones de Educación Superior]. IPCSIT (Estados Unidos), 37(1), 67-71. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/4be7/299622d91ed14c1625c167727d08987e8d6e.pdf

Ranjbar, M. y Agah, H. (2015). The study of indices of knowledge management and its impact on employee empowerment in education departments of the Lamerd and Mehr City [El estudio de los índices de gestión del conocimiento y su impacto en el empoderamiento de los empleados en los departamentos de educación de la ciudad de Lamerd y Mehr]. Journal of Scientific Research and Development (Nigeria), 2(4), 153-158. Recuperado de http://jsrad.org/wp-content/2015/Issue%204,%202015/21%202015-2-4-153-158.pdf

Rodríguez, D.y Gairín, J. (marzo, 2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas Educación (Costa Rica), 24(46), 73-90. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12245/12811

Rodríguez, David. (2006). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. Educar (España), 37, 25-39. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/58019/68087

Rodríguez, V., Henao, M. y Valencia, A. (abril, 2016), Taxonomías de técnicas y herramientas para la Ingeniería del Conocimiento: guía para el desarrollo de proyectos de conocimiento. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería (Chile), 24(2), 351-360. doi: 10.4067/S0718-33052016000200016

Salo, N. (2011). Knowledge Management in Education in Indonesia: An Overview [La gestión del conocimiento en la educación en Indonesia: una visión general]. Global Journal of Human Social Science, 11(1), 30-44. Recuperado de https://globaljournals.org/GJHSS_Volume11/4_Knowledge_Management_in_Education_in_Indonesia_An.pdf

Šarotar, S. Š., Mulej, M., Treven, S., y Vaner, M. (2014). Well-being of all stakeholders in higher education–from knowledge management to knowledge-cum-values management [Bienestar de todas las partes interesadas en la educación superior, desde la gestión del conocimiento hasta la gestión del conocimiento y los valores]. International Journal of Management in Education (Suiza), 8(3), 225-243. doi: 10.1504/IJMIE.2014.062958

Saxena, A. (2007). Knowledge Management & ITS Applications in Distance Education [Gestión del Conocimiento y Aplicaciones ITS en Educación a Distancia]. Turkish Online Journal of Distance Education (Turquía), 8(4), 96-101. Recuperado de http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tojde/article/view/5000102774/5000095869

Schopflin, K. (2015). Success in Knowledge Management: Against the Revolutionary Approach. Recuperado de https://www.sla.org/wp-content/uploads/2015/06/1885_Contributed-PapersMonday-Schopflin.pdf

Serraga, M. y Bou, J.C. (2004). Concepto, tipos y dimensiones del conocimiento: configuración del conocimiento estratégico. Revista de Economía y Empresa (España), 22(52-53), 175-195.

Shafique, F. (2015). Knowledge management in higher education: applicability of LKMC model in Saudi Universities [Gestión del conocimiento en la educación superior: aplicabilidad del modelo LKMC en las universidades sauditas]. En Dhinaharan Nagamalai and Sundarapandian Vaidyanathan (Eds.), Proceedings of the Fifth International Conference on Computer Science, Engineering and Applications (CCSEA-2015) (pp. 175-181), vol. 5, num. 2. Dubai.

Singh, M. (2012). A Framework for Teaching Knowledge Management as a College Course [Un marco para la enseñanza de la gestión del conocimiento como un curso universitario]. International Journal of Humanities and Social Science (Estados Unidos), 2(6), 193-203. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.466.4207&rep=rep1&type=pdf

Sinha, P., Arora, M. y Mishra, N.M. (septiembre, 2012). Framework for a Knowledge Management Platform in Higher Education Institutions [Marco para una Plataforma de Gestión del Conocimiento en Instituciones de Educación Superior]. International Journal of Soft Computing and Engineering, 2(4), 96-100. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.479.4714&rep=rep1&type=pdf

Star, J. y Stylianides, G. (mayo, 2013). Procedural and Conceptual Knowledge: Exploring the Gap Between Knowledge Type and Knowledge Quality [Conocimientos Procedurales y Conceptuales: Explorando la Brecha entre el Tipo de Conocimiento y la Calidad del Conocimiento]. Canadian Journal of Science (Canadá), 13(2), 169-181. doi: 10.1080/14926156.2013.784828

Svetsky, S., Moravcik, O., Stefankova, J. y Schreiber, P. (2012). IT support for knowledge management within R&D and Education [Apoyo de TI para la gestión del conocimiento dentro de I+D y Educación]. Proceedings of the 15th International Conference on InInteractive Collaborative Learning (ICL) (pp. 1-6), Villach (Austria): IEEE. doi: 10.1109/ICL.2012.6402074

Tejedor, B. y Aguirrre, A. (agosto, 1998). Proyecto Logos: investigación relativa a la capacidad de aprender de las empresas españolas. Boletín de estudios económicos, 53(164), 231-249.

Toro, U. y Joshi, M. (enero-febrero, 2013). A Review of Literature on Knowledge Management using ICT in Higher Education [Una revisión de la literatura sobre la gestión del conocimiento utilizando las TIC en la educación superior]. International Journal of Computer Technology and Applications (India), 4(1), 62-67. Recuperado de http://www.ijcta.com/documents/volumes/vol4issue1/ijcta2013040110.pdf

Tumtuma, C., Chantarasombat, C. y Yeamsang, T. (noviembre, 2015). The Academic Knowledge Management Model of Small Schools in Thailand [El modelo académico de gestión de conocimiento de las escuelas pequeñas en Tailandia]. International Education Studies (Canadá), 8(11), 266-271. doi: 10.5539/ies.v8n11p266

Universidad Don Bosco (UDB). (2015). Modelo de Gestión del Conocimiento, San Salvador: Universidad Don Bosco. Recuperado de http://rd.udb.edu.sv:8080/jspui/bitstream/11715/679/1/Modelo%20Gestion%20del%20Conocimiento%20UDB%202015.pdf (consultado 30 de abril de 2016)

Urbancová, H. y Vnoučková, L. (abril-junio 2015). Application of talent and knowledge management in the Czech and Slovak Republics: first empirical approaches [Aplicación de la gestión del talento y el conocimiento en las Repúblicas Checa y Eslovaca: primeros enfoques empíricos]. Econimic Annals (Sebia), 60(205), 105-137. doi: 10.2298/EKA1505105U

Vránová, Š. (2012). Motivation of employees in the education sector and its effect on the implementation of knowledge management [Motivación de los empleados en el sector de la educación y sus efectos en la implementación de la gestión del conocimiento]. Innovation And Sustainable Competitive Advantage: From Regional Development To World Economies, 1-5, 1693-1701

Yajnik, N. (2014). Case Studies of Knowledge Management in India [Estudios de caso de la gestión del conocimiento en la India]. Global Management Journal, 6(1), 5-11. Recuperado de http://globalmj.eu/wp-content/uploads/2015/06/1_yajnik.pdf

Published
2019-02-13
How to Cite
Correa-Díaz, A., Benjumea-Arias, M., & Valencia-Arias, A. (2019). Knowledge Management: An Alternative to Solve Educational Problems. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.1
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)