Theater pedagogy and human rights: a door to self-knowledge
DOI:
https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.8Keywords:
Theatrical play, Human rights, Conflict and dialogueAbstract
The importance of research on human rights education through theater pedagogy is that it addresses an active methodology in the classroom that allows understanding theoretical content through individual and group experience from a daily perspective of self-knowledge. This signifies that it sensitizes the participants in human rights, addressing the conflict through theatrical play, which stimulates divergent thinking, and the controversial dialogue that develops critical thinking leading to new knowledge. The research method was qualitative, since it was worked from a legal approach and around the qualitative aspects of the subject of law. Execution was based on participant and non-participant observation, the creation of a focus group, interviews and content analysis. In this case, the chosen universe was a limited group of school education teachers. Instruments such as forms, interviews, talks and teaching practice with the age group were used to record the information obtained. In conclusion, it was an interactive and participatory investigation that fostered didactics and yielded relevant data for the systematization of human rights education through theater pedagogy.
References
Burmeister, S. (2017). “Derecho a la educación en Chile”. https://www.academia.edu/35548021/Derecho_a_la_Educación_en_Chile
Centro de Estudios y Promoción de los Derechos Humanos (2011). Educación en derechos humanos en Chile. Universidad de la Frontera. http://derechoshumanos.ufro.cl/index.php/login/213-educacion-en-derechos-humanos-en-chile
Freire, P. (2009). Pedagogía del oprimido (Mellado, J., ed. y trad.). 3.ª ed., 1.ª reimp., Buenos Aires. Siglo Veintiuno Editores Argentina; Tierra Nueva. (Original publicado en 1970).
García-Huidobro, V. (2008). Pedagogía Teatral: metodología activa en el aula. Ediciones Universidad Católica de Chile; Salesianos Impresores S. A. (Original publicado en 2004).
Sepúlveda, F. (2015). Arte vida. 1.ª ed, Santiago de Chile. Liberalia Ediciones Ltda.
Tomasevski, K. (s. f.). Indicadores del Derecho a la Educación. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/indicadores-del-derecho-a-la-educacion.pdf
Zemelman, H., Rauber, I., y Tamarit, J. (2004). La escuela: como territorio de intervención política. 1.ª ed. Confederación de Trabajadores de la Educación de la República de Argentina. Secretaría de Educación. Capital Federal.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material que se publica en esta Revista está bajo una licencia “Creative Commons” 3.0 Costa Rica (CC, Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Costa Rica (CC BY-NC-ND 3.0 CR) . Esto significa que el material publicado en la revista se puede compartir (copiar y distribuir) en cualquier medio o formato considerando que se debe reconocer de forma adecuada la autoría del material y la fuente, no puede utilizarse con fines comerciales y no se aceptan las obras derivadas (remezclar, transformar o crear a partir del material).