Vicissitudes in the remote presence of the students of the ogram at the Pérez Zeledón Campus, Brunca Regional Headquarters, Universidad Nacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.12

Keywords:

Online learning, Distance learning, University education, Distance education, educational technology

Abstract

The remote presence (Virtuality) brings a sum of challenges, inconveniences, difficulties, displacements and adaptation processes for students, teachers and the educational system. The objective of the article is to make visible the different vicissitudes that third and fourth year students of the Business Management of Sustainable Tourism program at the Pérez Zeledón Campus, Brunca Regional Headquarters of the Universidad Nacional, have faced over more than a year under the modality of remote presence. Students, mostly from the rural area of the Brunca and Central Pacific Region, who already had an established teaching and learning model, suddenly were exposed to changes due to virtuality, technology, distant communication, without there being any kind of exception at the level of connectivity or access to the internet. This research is qualitative and descriptive, since the appreciations of each of the students are known through the survey instrument and from there comparisons are made with respect to other studies carried out by the university to the entire student population. Some of the results found have been challenges and inconveniences in connectivity, added to a greater workload and even to the acceptance or perception of the type of classes they receive. Finally, this research concludes on how virtuality and in-person modalities have impacted the way of teaching and learning, and revolutionized educational systems, modifying a number of behaviors and methodologies in order to achieve the proposed objective: to obtain a university degree.

Author Biographies

Erick Roberto Madrigal Villanueva, Universidad Nacional, Sede Regional Brunca

Erick Roberto Madrigal Villanueva, Maestría en Mercadeo Empresarial, licenciado en Docencia, bachiller en Gestión Empresarial del Turismo Sostenible, docente en la Universidad Nacional, Sede Regional Brunca, Costa Correo electrónico: erick.madrigal.villanueva@una.ac.cr. https://orcid.org/0000-0003-4317-3422

Yoselyn Pamela Ugalde Jiménez, Instituto de Desarrollo Rural

Yoselyn Pamela Ugalde Jiménez, licenciada en Derecho, notaria, bachiller en Gestión Empresarial del Tu- rismo Sostenible, asesora legal del Instituto de Desarrollo Rural, Costa Correo electrónico: yugalde@ inder.go.cr. https://orcid.org/0000-0002-5801-9690

References

Bonilla, H. M. (2016). El acceso a Internet como derecho fundamental. Revista jurídica IUS Doctrina, 9(15). article/view/27476https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/iusdoctrina/

Departamento de Registro. (2020) Valoración de la experiencia de llevar a cabo procesos educativos en la Universidad Nacional en presencialidad remota con apoyo tecnológico por parte de la población estudiantil. I período 2020. https://

www.registro.una.ac.cr/see/index.php/perfil-del-estudiante-primer-ingreso 2018/ valoracion-de-la-experiencia-estudiantes

Enzenhofer, P. (2020). Educación en red en tiempos de pandemia. La conectividad como derecho humano. XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVII Jornadas de Investigación. XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. II Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. II Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Huanca-Arohuanca, J., Supo-Condori, F., Sucari-León, R. y Supo-Quispe, L. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones Educativas, 22(especial), 115-128. https://doi.org/10.22458/ ie.v22iEspecial.3218

Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de http://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/

Organización de Naciones Unidas. Asamblea General. (2011). Informe del Relator Especial sobre la promoción y protección del derecho a la libertad de opinión y expresión Frank Le Rue. /HRC/17/27 del 16 de mayo del 2011. Recuperado de https://www.acnur.org/ fileadmin/Documentos/BDL/2015/10048.pdf?view=1

Quirós-Vargas, E. (2019). Derechos Humanos y Realidad Educativa. Revista Latinoa- mericana de Derechos Humanos, 30(1), 47-60. https://doi.org/10.15359/rldh.30-1.2

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi. org/10.4185/RLCS-2020-1466

Vincenzi, A. D. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras pre- senciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate Universitario, 8(16). Recuperado de http://portalreviscien.uai.edu.ar/ojs/index.php/debate-universitario/article/view/238

Published

2021-11-19

How to Cite

Vicissitudes in the remote presence of the students of the ogram at the Pérez Zeledón Campus, Brunca Regional Headquarters, Universidad Nacional. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 235-251. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.12

How to Cite

Vicissitudes in the remote presence of the students of the ogram at the Pérez Zeledón Campus, Brunca Regional Headquarters, Universidad Nacional. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 235-251. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.12

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>