Notes on the Rise of Religious Fundamentalism in Central America and Its Relationship With Human Rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.35-1.3

Keywords:

religion, human rights, Central America, United States

Abstract

This paper presents the historical context of the 1980s in Central America to understand the social, economic, political, and human rights conditions that this region was experiencing, in which neo-Pentecontalism emerged as an expression of religious fundamentalism. This was not a native manifestation of these societies but rather a phenomenon that originated in the United States as part of a political project aimed at addressing the situation in the Central American region during that time. It was a period marked by political and military conflicts, primarily in Guatemala, El Salvador, and Nicaragua, whose attention and consequences led to the involvement of the other countries in the area. In the course of these struggles, Christian groups also engaged. They sympathized with the Latin American Theology of Liberation, whose central message was the option for the poor. This led them to support political movements of liberation striving to transform the capitalist socio-economic structure. This demonstrates that the religious element, which had historically aligned with dominant political and economic entities, broke with that tradition but, this time, through a small sector. In light of this, the United States made the decision to promote and introduce religious fundamentalism to Central America in order to halt revolutionary political projects. Understanding the context in which neo-Pentecostalism arises allows for a comprehension of its relationship with or opposition to human rights-related issues.

References

Aguirre, M. (8 de agosto de 1980). América Latina, de Carter a Reagan. https://elpais.com/diario/1980/08/09/internacional/334620005_850215.html

Althoff, A. (2002). Iglesias de fufurufus: Neopentecostales y política en Guatemala. https://www.fuhem.es/papeles_articulo/iglesias-de-fufurufus-neopentecostales-y-politica-en-guatemala/

Ardón, S. (2019). Entre siglos. Yendo no sé dónde, buscado sí sé qué. Entrearenas Ediciones.

Assmann, H. (Ed.). (1978). Carter y la lógica del imperialismo. EDUCA.

Bermúdez, A. (2018). El Salvador: Religión e Identidad Política. En Pérez, J. y Grundberger, S. (Eds.), Evangélicos y poder en América Latina. Konrad Adenauer Stiftung.

Blandón, M. (2021). Elecciones en Nicaragua: ¿Recuperar la democracia primero, debatir el aborto (mucho) después? https://lamalafe.lat/elecciones-en-nicaragua-recuperar-la-democracia-primero-debatir-el-aborto-mucho-despues/

Cardenal, E. (2003). La revolución pérdida. Anama Ediciones.

Castro, F. (1991). Presente y futuro de Cuba. Entrevista. Revista Siempre. Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Cavalla, A. (1980). Centroamérica en la estrategia militar norteamericana durante la administración Carter. En Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 3. https://redib.org/Record/oai_articulo3069239-centroam%C3%A9rica-en-la-estrategia-militar-norteamericana-durante-la-administraci%C3%B3n-carter

Dabene, O. (1993). La invención y remanencia de una crisis centroamericana en los años 80. Anuario de Estudios Centroamericanos, 19(2). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/anuario/article/view/2668

Dary, C. (2018). Guatemala: Entre la Biblia y la Constitución. En Pérez, J. y Grundberger, S. (Eds.), Evangélicos y poder en América Latina. Konrad Adenauer Stiftung. https://doi.org/10.2307/j.ctvtxw2km.8

Ecured. (2021). Contra (Nicaragua). https://www.ecured.cu/Contra_(Nicaragua)

Ecured. (2021). Documento de Santa Fe I. https://www.ecured.cu/Documento_de_Santa_F%C3%A9_I

Ezcurra, A. (1983). Agresión ideológica contra la revolución sandinista. Nuevomar.

Ezcurra, A. (1984). El Vaticano y la administración Reagan: Convergencias en Centroamérica. Ediciones Nuevomar.

Fernández, F. (1996). El hecho religioso: Necesidad de un marco antropológico como referencia de un diagnóstico integral e integrado. Sociedad y Utopías, Revista de Ciencias Sociales, 8, Facultad de Ciencias Políticas y Sociología, Madrid. file:///C:/Users/Abner/Downloads/Dialnet-LaReligionYSuLugarEnLaSociologia-2154290.pdf

Gentile, M. (2008). La derecha religiosa, el contexto ideológico y el proceso político estadounidense. En Hernández, J. (Coord.), Los Estados Unidos a la luz del siglo XXI (pp. 240-275). Editorial Ciencias Sociales.

Insulza, M. (1983). La política de la Administraci6n Reagan hacia América Latina: Un primer balance. Estudios Internacionales 16(61). https://doi.org/10.5354/0719-3769.1983.16144

Kruijt, D. (2011). Revolución y contrarrevolución: El gobierno sandinista y la guerra de la Contra en Nicaragua, 1980-1990, en Desafíos, 23(2). https://www.redalyc.org/pdf/3596/359633170008.pdf

Maradiaga, M. (18 de noviembre del 2021). La confesión religiosa de los políticos hondureños: una influencia en temas de debate público. https://contracorriente.red/2021/11/18/la-confesion-religiosa-de-los-politicos-hondurenos-una-influencia-en-temas-de-debate-publico/

Pérez, J. (2017). Entre Dios y el César. El impacto político de los evangélicos en el Perú y América Latina. Konrad Adenauer Stiftung.

Pérez, M. (1988). La lucha por la paz en Centroamérica (1987), vista por la prensa y caricatura costarricense, en Anuario de Estudios Centroamericanos, 14(1-2). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/anuario/article/view/3263/3169

Poder Legislativo. (2018). La Constitución de Honduras. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_honduras_4002.pdf

Protestante Digital. (2016). Guatemala es el país con más evangélicos de Latinoamérica. https://protestantedigital.com/internacional/38773/Guatemala_el_pais_con_mas_evangelicos_de_LatinoamErica

Ramonet, I. (2006). Cien horas con Fidel. Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Somiedo, J. (2014). La influencia de la geopolítica estadounidense en la teología de la liberación. Geopolítica(s), 5(1), 79-98. https://doi.org/10.5209/rev_GEOP.2014.v5.n1.44400

Suárez L. (2006). Madre América. Un siglo de violencia y dolor (1898-1998). Editorial de Ciencias Sociales.

Zinn, H. (2006). La historia de los Estados Unidos. Editorial de Ciencias Sociales.

Zúñiga, C. (2018). Costa Rica: el poder evangélico en una democracia estable. En Pérez, J. y Grundberger, S. (editores) Evangélicos y poder en América Latina. Konrad Adenauer Stiftung.

Published

2023-10-24

How to Cite

Notes on the Rise of Religious Fundamentalism in Central America and Its Relationship With Human Rights. (2023). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 35(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/rldh.35-1.3

How to Cite

Notes on the Rise of Religious Fundamentalism in Central America and Its Relationship With Human Rights. (2023). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 35(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/rldh.35-1.3