Human Rights in the Training of Teachers. Paradigmatic Femicides in the Province of La Pampa, Argentina

Authors

  • Silvia Siderac Instituto de Ciencias de la Educación para la Investigación Interdisciplinaria., Argentina
  • Ana Claudia Páez Instituto de Ciencias de la Educación para la Investigación Interdisciplinaria., Argentina

DOI:

https://doi.org/10.15359/http://dx.doi.org/10.15359/rldh.28-1.3

Keywords:

gender-based violence, photographic exhibition, femicides, human rights

Abstract

This article gives an account of the experiment carried out on the basis of the photographic exhibition “The violence in focus. Three paradigmatic femicides in La Pampa" that was carried out in the interior of the educational community of the Faculty of Sciences at the National University of La Pampa (UNLPam), together with the feminist organization "Women for Solidarity" in the framework of a cultural program of the Ministry of Culture and Extension of the UNLPam. The people who took part in this activity were teachers of the Faculty of Sciences and students from various undergraduate courses. The objectives of the sample were to build an educational space in relation with human rights, to make visible the three femicides of Pampa society, to work in a collaborative manner by bringing together social actors of the university and the community, and to make this experience an instance for pedagogical training. A qualitative-designed methodology was implemented, and by means of pictures, university students from undergraduate courses worked with the theoretical categories of gender violence and different types of gender violence, compromise, and femicide; they worked in conjunction with high school students. The objective of this work was to carry out an experience that would integrate the university functions of teaching, research and extension on the basis of a so sensitive social issue such as the femicides in Argentina.

Author Biographies

Silvia Siderac, Instituto de Ciencias de la Educación para la Investigación Interdisciplinaria.

Argentina. Magíster en Evaluación (UNLPam). Especialista en Investigación Educativa. Profesora Superior de Inglés (UNLPam). Docente en Práctica Curricular de la Facultad de Ciencias Humanas de la UNLPam. Directora del proyecto de investigación “Educación sexual integral e interculturalidad: Diseño de materiales alternativos para la enseñanza de inglés en la educación pública” de la Facultad de Ciencias Humanas. Miembro integrante del ICEII (Instituto de Ciencias de la Educación para la Investigación Interdisciplinaria). Secretaria Revista Praxis Educativa UNL Pam.

Ana Claudia Páez, Instituto de Ciencias de la Educación para la Investigación Interdisciplinaria.

Argentina. Esp. en Educación y Nuevas Tecnologías (FLACSO). Profesora de Inglés (UNLPam). Maestranda en Inglés con Orientación en Lingüística Aplicada (UNRC). Docente de la UNLPam. Jefa de Trabajos Prácticos Nivel II Inglés, Facultad de Ciencias Humanas, ayudante de Cátedra Inglés para Propósitos Específicos, Facultad de Agronomía, adjunta a cargo de Inglés Técnico, Facultad de Ciencias Naturales y Exactas. Miembro integrante del ICEII.

References

Apple M. y J. Beane. (2000). Escuelas democráticas. Madrid, España: Morata.

Argentina. (2016). Código Penal Procesal Argentino. Autor.

Berlanga Gayón, M. (2016). “Feminicidio” en H. Moreno y E. Alcántara (Coords.), Conceptos clave en los estudios de género. México, PUEG/UNAM.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Connell, R. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid, España: Morata.

Freire, P. (2006). El grito manso. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Ley 26. 485. (2010). Ley de protección integral para prevenir, sancionar y erradicar la violencia contra las mujeres. Argentina.

Lagarde, M. (2012). El feminismo en mi vida. Hitos, claves y topías. México: Inmujeres.

Magendzo, A. (2008). Pensamiento e ideas – fuerza de la educación en derechos humanos en Iberoamérica. Cátedra UNESCO EDH/UAHC. VII. Fundación IDEAS. Santiago, Chile.

Siderac, S., Orden S., & Pichilef, A. (2015). Femicidios paradigmáticos en La Pampa. Discursos de resistencia y enseñanza de inglés en escuelas públicas. En Actas VIII Jornadas Nacionales y I Congreso Internacional de Formación del Profesorado. UNMdP, noviembre 2015.

Torres, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura

escolar. Madrid, España: Morata.

Published

2017-09-26

How to Cite

Human Rights in the Training of Teachers. Paradigmatic Femicides in the Province of La Pampa, Argentina. (2017). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 28(1), 71-85. https://doi.org/10.15359/http://dx.doi.org/10.15359/rldh.28-1.3

How to Cite

Human Rights in the Training of Teachers. Paradigmatic Femicides in the Province of La Pampa, Argentina. (2017). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 28(1), 71-85. https://doi.org/10.15359/http://dx.doi.org/10.15359/rldh.28-1.3

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>