Language Training Through University Extension

Authors

  • Rosberly López Montero Universidad de Costa Rica Sede del Pacífico Puntarenas, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.8-1.1

Keywords:

languages, multilingualism, university extension.

Abstract

This paper aims to describe some of the work developed through using the Idiomas para la comunicación internacional (Languages for International Communication) Project, a university extension project the Pacific Regional Campus of University of Costa Rica has been conducting. Part of this paper was presented in the form of a poster in the Universidad 2016 International Congress. The importance of learning new languages and facilitating possibilities for their learning in regions outside the capital city is a thesis defended throughout these pages and is a goal reached thanks to university extension programs.

Author Biography

Rosberly López Montero, Universidad de Costa Rica Sede del Pacífico Puntarenas, Costa Rica

Máster en Lingüística de la Universidad de Costa Rica. Licenciada en la Enseñanza del Inglés. Docente e investigadora de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Coordinadora del proyecto de Extensión Docente ED-2884: Idiomas para la Comunicación Internacional.

References

Acuña, G., Barahona, M. y Ceciliano, Y. (2010). Extensión y dominio efectivo del inglés como segunda lengua en el sistema educativo costarricense: situación actual, problemas y desafíos. III Informe del Estado de la Educación. CONARE.

Alvarado, L. y López, R. (2012). El nivel de escolaridad y actitudes lingüísticas de los puntarenenses. Ponencia presentada en las III Jornadas de Investigación del Pacífico Costarricense, Puntarenas, Costa Rica.

Brown, D. (2007). Principles of Language Learning. (3a. ed.). Nueva York: Pearson Education.

Chen, S. (2003). Presentación. Revista Inter Sedes, 4(7), 7-9.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (2011). Censo. Recuperado de http://www.inec.go.cr/Web/Home/GeneradorPagina.aspx

Kemp, C. (2009). Defining multilingualism. Exploration of Multilingualism: Development on Research on L3, Multilingualism and Multiple Language Acquisition. Amsterdam: John Benjamin Publishing Company.

López, R. (2014). Puntarenas hacia el camino del multilingüismo: impacto del Proyecto de Idiomas de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Revista InterSedes, 15(30), 132-150.

López, R. (2016). Creencias sobre el aprendizaje del idioma inglés desde la perspectiva del estudiantado infantil. Revista Extensión en Red, (7), 100-115. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/extensionenred/article/view/3434/2937

López, R. y Navarrete, K. (2013). El inglés como herramienta de desarrollo en Puntarenas: algunas consideraciones motivacionales. Ponencia presentada en las IV Jornadas de Investigación del Pacífico Costarricense, Puntarenas, Costa Rica.

López, R. y Rodríguez, K. (2017). Reflexiones del programa de extensión docente English for Kids de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 41(1), 1-15. Recuperado de http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.19285

Rojas, R. y Mauro, S. (2012). Eficacia e impacto en la implementación del programa ED-93 Idiomas para la Comunicación Intercultural. Revista de Lenguas Modernas, (16), 113-128.

Vásquez, L. (2009). Cognitive advantages of balanced bilingualism. Revista Pensamiento Actual, 9(12-13), 69-78. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/2837

Vicerrectoría de Acción Social. (2015). ¿Qué es acción social? Recuperado de http://accionsocial.ucr.ac.cr/accion-social

Published

2018-01-01

How to Cite

Language Training Through University Extension. (2018). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(1), 11-22. https://doi.org/10.15359/udre.8-1.1

How to Cite

Language Training Through University Extension. (2018). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 8(1), 11-22. https://doi.org/10.15359/udre.8-1.1

Comentarios (ver términos de uso)