What Do We Breathe? Construction of Knowledge and Environmental Awareness Between the University and High School Through University Extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.11-2.7

Keywords:

air, trees, environmental pollution, knowledge dialogues, University Extension, High school

Abstract

This work aimed to address an environmental problem related to human health to respond to students and teachers’ concerns from two secondary schools in the city of San Luis (Argentina). These concerns originated from secondary school social actors’ who desired to know the biological quality of the air they breathe daily in the environments in which they carry out their school activities. Through joint work between the extension team of the Faculty of Chemistry, Biochemistry, and Pharmacy of the National University of San Luis and the school community, it was sought to build knowledge related to environmental education in a dialogic framework. While developing this work, discussion and reflection on the use of ornamental plant species in the city’s green spaces and their impact on public health were encouraged. The proposed methodology included face-to-face workshops, for which theoretical-practical guides were prepared, appropriate to the academic level of the students and specific to the topics to approach in this work. The knowledge obtained was successfully applied in simple experimental activities related to research tasks in Aerobiology at the university. Thus, the students could participate in the generation of useful knowledge for themselves, the extension team, and the community of San Luis, in general.

References

Carp, D., García, D. y Chiacchiarini, P. (2012). Trabajos prácticos de laboratorio sin receta de cocina en cursos masivos. ACI, 3(1), 167-173.

Celman, C. (2013). La extensión como espacio político y pedagógico. En G. Menéndez (ed.), Integración, docencia y extensión. Otra forma de enseñar y aprender (pp. 5-10). Universidad Nacional del Litoral, Argentina.

Consejo Directivo Central de la Universidad de la República. (Setiembre, 2007). Resoluciones del Consejo Directivo de la Universidad de la República. Uruguay.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.

Fernández, N. E. (2013). Los trabajos prácticos de Laboratorio en la enseñanza de la Biología. Revista de Educación en Biología, 16(2), 15-30.

Freire, P. (1987). La educación para la práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Galán, C., Cariñanos, P., Alcázar, P. y Domínguez, E. (2007). Manual de calidad y gestión de la Red Española de Aerobiología. Editorial Argos Impresores.

Hernández, M. (2020). La vinculación universidades-comunidades como generadora de conocimiento. Revista Universidad en Diálogo, 10(2), 125-142. https://doi.org/10.15359/udre.10-2.6

Hladun, K. R., Di, N., Liu, T. y Trumble, J. T. (2016). Metal contaminant accumulation in thehive: consequences for whole colony health and brood production in the honey bee (Apis mellifera L.). Environ. Toxicol. Chem., 35, 322-329.

Isaguirre, A. C, Moyano, M. F., Gil, R. A. y Moglia, M. M. (2020). A novel and simple method for elements determination in aerobiological samples by Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry (ICP-MS) analysis. Water, Air and Soil Pollution, 231(2), 70-79. 10.1007/s11270-020-4416-2.

Jara, O. (S. f.). La concepción metodológica dialéctica, los métodos y las técnicas participativas en la educación popular. San José, Costa Rica: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.

Mandrioli, P. y Comtois, V. (1998). Methods in Aerobiology. Editorial Pitagora.

Menéndez, G. (2017). Resignificación de la extensión a 100 años de la Reforma Universitaria de 1918. Revista +E versión en línea, 7(7), 24-37.

Merino, J. M. y Herrero, F. (2007). Resolución de problemas experimentales de Química: una alternativa a las prácticas tradicionales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(3), 630-648.

Ministerio de Salud (2 de abril, 2002). Resolución 158. Normas de Organización y Funcionamiento de la Áreas de Inmunología Clínica y de Alergia. República Argentina.

Moglia, M. y Daguerre, A. (2016). ¿Inspirar seres vivos? Una propuesta didáctica integradora para introducir a los estudiantes en la investigación en biología a través de la aerobiología. KIMÜN Revista Interdisciplinaria de Formación Docente, 2, 202- 215.

Perkins, D. (2010). El aprendizaje pleno, principios de la enseñanza para transformar la educación. Argentina: Editorial Paidós.

Puttick, G., Drayton, B. y Cohen, E. (2015). A Study of the Literature on Lab-Based Instruction in Biology. The American Biology Teacher, 7(1), 12-18.

Ranciére, J. (2007). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Libros del Zorzal

Schneider, G. (2018). Extensión y etnografía: una travesía por la integralidad y la comprensión de prácticas de comunicación comunitaria. +E: Revista de Extensión Universitaria, 8(9), 157-166.

Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 67, 7-24.

Wigdorovitz de Camilloni, A. (2010). La formación de profesionales en la universidad. Gestión Universitaria. Revista Electrónica de la Universidad Nacional de La Matanza, 2(2). http://www.gestuniv.com.ar.

Wigdorovitz de Camilloni, A., Rafaghelli, M., Kessler, M., Menéndez, G., Boffelli, M., Sordo, S., Pellegrino, E. y Malano, D. (2013). Integración, docencia y extensión: otra forma de enseñar y de aprender. Universidad Nacional del Litoral, Argentina.

Wigdorovitz de Camilloni, A. (2016). Tendencias y formato en el currículo universitario. Itinerarios Educativos, 9, 11-26.

Published

2021-12-05

How to Cite

What Do We Breathe? Construction of Knowledge and Environmental Awareness Between the University and High School Through University Extension. (2021). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 11(2), 141-159. https://doi.org/10.15359/udre.11-2.7

How to Cite

What Do We Breathe? Construction of Knowledge and Environmental Awareness Between the University and High School Through University Extension. (2021). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 11(2), 141-159. https://doi.org/10.15359/udre.11-2.7

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>