Prolegomena to Children’s Libraries in Response to Violence in Social Networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.12-2.3

Keywords:

violence;, social networks;, Internet;, information management;, Children’s Library;, Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes;, BIMAB

Abstract

The issue of violence in social networks is addressed through an approach and reflection based on the current context and its relationship with the formulation and work of the academic activity of the School of Librarianship, Documentation, and Information of the National University with the Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes (BIMAB), the only children’s library in Costa Rica. The suggestions made conclude a series of interdisciplinary actions under a collaborative work dynamic that the BIMAB could consider in its work as a measure to address this issue that directly affects children in conjunction with their parents or legal guardians.

References

Cortés, J. (2019). La ALFIN frente a las competencias informacionales del Siglo XXI en el entorno universitario. Diferentes concepciones y herramientas, un mismo reto. Sofía Amavizca Montaño (ed.), Alfabetización informacional para la gestión del conocimiento en la Universidad (pp. 25-48). https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/142971/DBD_Alfindigital.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Carriedo, A., Méndez, A., Fernández y Cecchini, J. (2020). Nuevas posibilidades y recursos para la enseñanza de la expresión corporal en educación física: internet y los retos virales. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/69147/45780

Chaverry, R. (2013). Las redes sociales: acontecimientos y perspectivas. Violencia en las Redes Sociales. Estudio Paraíso.

Carrillo, A. y Calderón, M. (2013). Las redes sociales y la libertad de expresión un poder conativo sin responsabilidad. Violencia en las Redes Sociales. Estudio Paraíso.

Castañero, L., González, V. y Serrano, L. (2011). Donde habitan los jóvenes: precisiones sobre un mundo de redes sociales. Marfil.

Poder Judicial de Costa Rica. (2020). Diccionario usual del Poder Judicial. https://diccionariousual.poder-judicial.go.cr/index.php/diccionario

Gómez, P. (2009). Libertad de expresión: protección y responsabilidades. Editorial “Quipus”.

Linne, J. y Angilleta, M. (2016). Violencia en la red social: una indagación de expresiones online en adolescentes de sectores populares marginalizados del Área Metropolitana de Buenos Aires. https://www.scielosp.org/pdf/scol/2016.v12n2/279-294/es

Montero, P. y Sánchez, E. (٢٠٢١). Experiencia de una autoevaluación que contribuyó a generar sinergias para el trabajo y el aprendizaje colaborativo en la Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes. En N. Sánchez Acuña y M. Flores Abogabir (eds.), Sistematización de experiencias: una oportunidad de aprendizaje y construcción conjunta en los territorios (pp. 278-317). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Quintal, N. A., Coronado, F. M. y Ganzo, J. (2019). Un acercamiento a la alfabetización tecnológica en estudiantes de la división de Ciencias Sociales y Económico-Administrativa en la Universidad de Quintana Roo. Revista Ciencia Administrativa, 1, 118-129.

Rivero, S. (2011). La gestión de información, como dinamizadora de la gestión del conocimiento y de competencias en el ambiente organizacional. http://www.cofinhab.uh.cu/index.php/RCCF/article/view/37/37

Ruiz, M. y De Juanas, A. (2013). Redes sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios sobre Educación. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/34734/1/7.%20Ruiz-Corbella%20y%20De%20Juanas.pdf

Steward, D. (1973). Psicología de la comunicación. Editorial Paidós.

Published

2022-08-23

How to Cite

Prolegomena to Children’s Libraries in Response to Violence in Social Networks. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(2), 47-71. https://doi.org/10.15359/udre.12-2.3

How to Cite

Prolegomena to Children’s Libraries in Response to Violence in Social Networks. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(2), 47-71. https://doi.org/10.15359/udre.12-2.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>