GLOBALIZATION OF HIGHER EDUCATION: EXPERIENCE OF THE SCHOOL OF GEOGRAPHIC SCIENCES, NATIONAL UNIVERSITY, COSTA RICA

Authors

  • Iliana Araya-Ramírez Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica
  • Lilliam Quirós-Arias Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica
  • Amalia Ruíz-Hernández Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rgac.2-55.1

Keywords:

Geography, globalization, higher education, accreditation and international academic cooperation

Abstract

The experience of globalization and international cooperation is analyzed based on three indicators: tools for cooperation, academic activities, and the products and academic results from joint activities. In the School of Geographical Sciences at the National University (UNA), Geography has had a footprint in the process of globalization. The international cooperation efforts by the National University have promoted the development of a solid and updated geography in the new theoretical and methodological approaches along with prestigious universities from Brazil, Mexico, Argentina, Chile, Colombia, as well as the traditional cooperation with countries such as the United States, Canada and Spain.

Author Biographies

Iliana Araya-Ramírez, Universidad Nacional de Costa Rica

Académica Escuela de Ciencias Geográficas. 

Lilliam Quirós-Arias, Universidad Nacional de Costa Rica

Directora Escuela de Ciencias Geográficas. 

Amalia Ruíz-Hernández, Universidad Nacional de Costa Rica

Académica Escuela de Ciencias Geográficas. 

References

Brenes, G. (2013). El papel que juega la cooperación técnica internacional en las universidades estatales y los beneficios que ofrece al sector académico, estudiantil y administrativo. Programa en RadioNacional, 10 de agosto de 2013.

Carvajal, G. (1996-1997), “La Geografía en Costa Rica: un largo proceso de constitución”, Revista Geoistmo, X y XI(1 y 2), 119-134.

Gacel-Avila, J. (2000). La internacionalización de las universidades mexicanas. Políticas y Estrategias Institucionales. (ed.) ANUIES.

Goebel, A. (Setiembre, 2006- febrero, 2007). Diálogos Revista Electrónica de Historia,7, 51-94. Escuela de Historia, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

López, S. y Sanmartín, E. (2004). Los procesos de Internacionalización y globalización en la educación superior: un análisis de los países OCDE. Revista de educación, 335, 385-413.

López, F. (2009). Escenarios mundiales y regionales de la educación superior. En Fernández, N. (Comp). Universidad, sociedad e innovación: una perspectiva internacional. Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina.

Pena, O. y Sangrin, A. (1984). El mundo de los geógrafos: panorama actual de las principales escuelas nacionales de Geografía. Barcelona: Oikos-Tau.

Quirós, C. (1990). Historia de Costa Rica, I. Editorial Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Quirós, L., Araya, A., Ruiz, A., Alfaro, D. y Vargas, A. (2014). Bachillerato y Licenciatura en Ciencias Geográficas con énfasis en Ordenamiento del Territorio: Informe del proceso de autoevaluación (2010- 2013) para ser sometido al Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Manuscrito no publicado.

Rama, C. (2009). La tendencia a la internacionalización de la educación superior. En Fernández, N. (Comp). Universidad, sociedad e innovación: una perspectiva internacional. Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina.

Rivera, L. (2010). Congreso Constitucional de Costa Rica reestablece la educación universitaria: aprobación de la Ley Orgánica de laUniversidad de Costa Rica, 26 de agosto de 1940, Asamblea Legislativa, San José, Costa Rica.

Sebastián, J. (2000). Las redes de cooperación como modelo organizativo y funcional para la I+ D. Redes, 7(15), 97-111.

Sebastián, J. (2003). La dimensión internacional en los procesos de evaluación y acreditación de la educación superior. Recuperado de http:// www. cna. gov. Co/1741/articles-186502_doc_academico9. pdf

Sebastián, J. (2004). Cooperación e internacionalización de las universidades. Editorial Biblos.

Sebastián, J. (2004a). Marco para el diseño de indicadores de internacionalización de la ciencia y la tecnología. Ponencia presentada en VI Taller RICYT. España.

Solano, F. y Díaz, R. (2005). La ciencia en Costa Rica (1814-1914): una mirada desde la óptica universal, latinoamericana y costarricense. Serie Cuadernos de Historia, 22. Instituciones de Costa Rica. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Universidad Nacional. (2012). Plan de Mediano Plazo Institucional 2013- 2017. En UNA-GACETA 18-2012 del 30 de setiembre.

Universidad Nacional, Heredia. Universidad Nacional. (2012). Plan Estratégico de la FCTM 2013-2017. Universidad Nacional, Heredia.

Wit, H. (2009). Estrategias de internacionalización de instituciones de educación superior en América Latina y Europa. En Fernández, N. (Comp). Universidad, sociedad e innovación: una perspectiva internacional. Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina.

Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. Recuperado del sitio web: http://www.sinaes.ac.cr/index.php/acreditacion-sinaes

Oficina de Cooperación Técnica Internacional. Recuperado del sitio web: http://www.octi.una.ac.cr/

Junta de Becas de la Universidad Nacional. Recuperado del sitio web: http://www.jbecas.una.ac.cr/index.php/2013-10-01-00-23-45

Downloads

Published

2016-02-08

How to Cite

Araya-Ramírez, I., Quirós-Arias, L., & Ruíz-Hernández, A. (2016). GLOBALIZATION OF HIGHER EDUCATION: EXPERIENCE OF THE SCHOOL OF GEOGRAPHIC SCIENCES, NATIONAL UNIVERSITY, COSTA RICA. Geographical Journal of Central America, 2(55), 15-47. https://doi.org/10.15359/rgac.2-55.1

Issue

Section

Theory, Epistemology, Methodology (Evaluated by peers)

How to Cite

Araya-Ramírez, I., Quirós-Arias, L., & Ruíz-Hernández, A. (2016). GLOBALIZATION OF HIGHER EDUCATION: EXPERIENCE OF THE SCHOOL OF GEOGRAPHIC SCIENCES, NATIONAL UNIVERSITY, COSTA RICA. Geographical Journal of Central America, 2(55), 15-47. https://doi.org/10.15359/rgac.2-55.1