El telar de cintura, inmanencia itinerante de la memoria

Authors

  • María Oliva Méndez González Universidad Nacional, Costa Rica, Spain

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.22.2

Keywords:

women, Central America, Mayan textile art, collective memory

Abstract

The historical testimony that emerges from the colonial texts, written by the men of the conquest, did not register the foundational role of women in society, but enunciated, tacitly and reciprocally linked, the concepts of nation and masculinity. The institutionalization of male supremacy is one of the reasons why women figure as the most deprived and violent sector of the current Central American society. As we will see in the following analysis, Mayan textile art represents a place of collective memory that resists male domination systems.

Author Biography

María Oliva Méndez González, Universidad Nacional, Costa Rica

Licenciada en Filología Hispánica por la Universidad de Oviedo, con una especialidad en Literatura Hispanoamericana. Aspirante al grado Magister en Estudios de la Cultura Centroamericana de la Universidad Nacional de Costa Rica.

References

- Asturias de Barrios, L. (1985). Comalapa: El traje y su significado. Guatemala: Museo Ixchel.

- Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Editorial Anagrama. Carrasco, S. (2006). Geometrías de la imaginación. Chiapas. México: CONACULTA-FONCA.

- Casáus, M. (1990). La mujer en el contexto centroamericano: el caso de Guatemala. Revista Africa-Amèrica Latina. Cuadernos, Núm. 1, pp. 83-94.

- Colón, C. (2008). Diario de a bordo. Barcelona: Linkgua ediciones.

- Comisión para el Esclarecimiento Histórico (1999). Guatemala: Memoria del silencio, Vol. 3, Guatemala: UNOPS.

- Consorcio de Organizaciones (Asociación Política de Mujeres Mayas, Coordinadora Nacional de Viudas de Guatemala, Instituto de Estudios Comparados en Ciencias Penales) (2008). Tejedoras de paz. Testimonios de mujeres en Guatemala. Guatemala: Magna Terra editores.

- Cortés, H. (1866). Cartas y relaciones de Hernán Cortes al Emperador Carlos V. París: Imprenta central de los Ferro-carriles. Colección bibliográfica digital de la Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, Patronato de la Alhambra y Generalife.

- De las Casas, B. (1986). Historia de las Indias. Volumen III. Venezuela: Biblioteca Ayacucho.

- Díaz, B. (1904). Historia verdadera de la conquista de la Nueva España. México: Oficina tipográfica de la Oficina de Fomento. Colección bibliográfica digital de Harvard College Library.

- Durán, J. (1999). Entre la espada y el falo: la mujer americana bajo el conquistador europeo. Costa Rica: EUNA.

- Fuentes y Guzmán, F. (1882). Historia de Guatemala. Tomo I. Madrid: Luis Navarro Editor. Colección digital de la Biblioteca Pública de Nueva York.

- Glantz, M. (1994). Las hijas de la Malinche. En Esguince de cintura. México: Conaculta.

- Kemtzij (2008). Los tejidos mayas. Espejos de una cosmovisión. Guatemala: Talleres Nawal Wuj.

- Knoke de Arathoon, B. (2005). Huellas prehispánicas en el simbolismo de los tejidos mayas. Guatemala. Recuperado de: http://www.famsi.org/reports/03101es/01arathoon/01arathoon.pdf

- Lagarde, M. (1990). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. México: Universidad Autónoma de México.

- Landívar, R. (2012). Rusticatio Mexicana. Costa Rica: EUNA.

- León-Portilla, M. (1959). Visión de los vencidos. Relaciones indígenas de la conquista. México: Universidad Autónoma de México.

- Lugones, M. (2010). Hacia un feminismo descolonial. La manzana de la discordia, 24 (4), pp. 105-119.

- Martínez, S. (1979). La Patria del criollo: Ensayo de interpretación de la realidad colonial guatemalteca. Guatemala: Editorial Universitaria Centroamericana, Educa.

- Menjìvar, M. (2005). Los estudios sobre la memoria y los usos del pasado: perspectivas teóricas y metodológicas. En Historia y memoria: perspectivas teóricas y metodológicas. San José: FLACSO.

- Nora, P. (1984). Les Lieux de Mémoire 1. Paris: Gallimard.

- Nora, P. (1978). Memoire collective. La nouvelle histoire. Ed. Jacques LeGoff, pp. 298-401. Paris: Editions Retz, CEPL.

- Oliva, J. (1974). La Resistencia indígena ante la conquista. México: Siglo XXI.

- Olko, J. (2006). Traje y atributos del poder en el mundo azteca: significados y funciones contextuales. Anales del Museo de América, 14, 61-88.

- Otzoy, I. (1992). Identidad y trajes mayas. Mesoamérica, 23, 95-112.

- Oyarzùn, K. (2001). Des/memoria, género y globalización. En Olea, R. (Ed.) Volver a la memoria (21-38). Santiago de Chile: La Morada.

- Payne, E. (2017). La explotación del tinte de caracol y la lucha de los indígenas por la preservación en el Pacífico de Costa Rica (Siglos XVI al XIX). Memorias: Revista Digital de Arqueología e Historia desde el Caribe (septiembre-diciembre), 142-167.

- Sahagún, B. (2001). Códice Florentino, Historia general de las cosas de la Nueva España. México: Editorial Libros Más Cultura y Editorial Aldus.

- Tedlock, B. (1985). Text and textile. Language and Technology in the Arts of the Quiche`s Maya. Journal of Anthropological Research, 41 (2), pp. 121-146.

- Todorov, T. (2009). La conquista de Amèrica: el problema del otro. Madrid: Siglo XXI.

- Torres, E. (1998). Sobre el terror y la violencia política. Cuaderno de Ciencias Sociales, Guatemala: FLACSO.

- Tschudi, M. (2017). Tejido andino. (Archivo de vídeo). Recuperado de: https:// vimeo.com/214892893

Published

2018-10-16

How to Cite

“El Telar De Cintura, Inmanencia Itinerante De La Memoria”. 2018. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 22 (October): 29-45. https://doi.org/10.15359/istmica.22.2.

Issue

Section

Dossier (sección arbitrada)

How to Cite

“El Telar De Cintura, Inmanencia Itinerante De La Memoria”. 2018. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 22 (October): 29-45. https://doi.org/10.15359/istmica.22.2.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>